
26 per Concordiam

PER CONCORDIAM ILLUSTRATION

FIGHTING  
RUSSIAN
LIES DISINFORMATION IN 

SOUTHEAST EUROPE



27per Concordiam

Since the end of  the Cold War, the countries of  Southeast 
Europe have pursued Euro-Atlantic integration with vary-
ing degrees of  success. In recent years, however, that process 
has lost momentum as prospects for further NATO and 
European Union enlargement appear to have stalled. Even 
countries that achieved membership in those organizations 
face challenges for which they seem ill-prepared, ranging from 
entrenched corruption to irregular migration and demo-
graphic decline.

Russia and other non-Western outside actors have grown 
increasingly assertive in employing hard- and soft-power 
measures with negative consequences for regional security. 
Central to these efforts is the spread of  anti-Euro-Atlantic 
narratives using what would have previously been called 
propaganda but is now more commonly referred to as disin-
formation. While specific methods vary, this predominantly 
manifests itself  within the online sphere on the traditional 
internet, web portals and social media networks.

There is a mismatch between efforts to disseminate disin-
formation and efforts to counter it in the region. Increasing 
awareness of  the prevalence of  such campaigns is a necessary 
step toward the holistic policy changes needed to reverse this 
imbalance.

RUSSIA’S REGIONAL APPROACH
Russia’s historical, cultural and religious connections with 
Southeast Europe are actively propagated, and at times 
exaggerated, by Russian public diplomacy and media narra-
tives. Especially after escalation of  the conflict in Ukraine 
in 2014, the region became a further battleground for 
subversive Kremlin activities. In January 2019, the govern-
ment-backed Russian Council for International Relations 
published a report, “Russia in the Balkans,” that described 
the region as an “epicenter of  international developments” 
requiring expanded measures to safeguard Russian interests. 
Russia’s main goals are to destabilize the region to divert 
Western attention from Ukraine and other countries in its 
neighborhood, stop NATO and EU enlargement, and assert 
its status as an influential power. Moscow also seeks regional 
countries’ support with issues related to conflicts with its 
neighbors, with EU sanctions and with its leadership in the 
Orthodox world.

Russia employs a wide spectrum of  instruments in pursuit 
of  these goals. Several studies have emphasized elite capture 
of  opportunistic local partners. Nontransparent relations 
in key sectors, such as energy, banking and real estate, are 
used to create political and economic dependence. Financial 
support to the far right and other political groups further 
promotes pro-Russian constituencies. Meanwhile, soft-power 
activities, such as sports, charity events, schools and Russian 
language courses are carried out through embassies, honorary 
consuls, cultural centers and associations, and the Orthodox 
church. Intelligence operations, cyberattacks, and military 
sales and training add harder components.

The “Kremlin Playbook,” a series of  analytical studies 
from the Center for Strategic and International Studies and 
the Center for the Study of  Democracy, has applied the term 
“sharp power” to efforts to manipulate the regional infor-
mation environment in conjunction with other approaches. 
Such activities are conducted via multiple channels: (1) direct 
statements, comments, interviews and social media post-
ings by Russian officials; (2) Russian state-owned media such 
as Sputnik (and its regional branch Sputnik Serbia), Russia 
Today (RT) and Russia Beyond; and (3) local electronic and 
print media, web portals, bloggers and political figures who 
republish content and otherwise spread pro-Russian and anti-
Western narratives, with or without clear Russian connections.

S
By Dr. Nikola Brzica, Dr. Olivera Injac, Endrit Reka, Dr. Vasko Shutarov and Nikola Veličković, Marshall Center alumni scholars

DISINFORMATION THROUGH 
THESE CHANNELS SEEKS 
TO EXPLOIT GRIEVANCES, 
EMOTIONS AND PROBLEMS 
TO FUEL REGIONAL TENSIONS 
AND UNDERMINE SUPPORT 
FOR EURO-ATLANTIC 
INTEGRATION



28 per Concordiam

Disinformation through these channels seeks to exploit 
grievances, emotions and problems to fuel regional tensions 
and undermine support for Euro-Atlantic integration. A 
standard pattern combines fictitious arguments with factual 
reporting to create seemingly valid stories. Some common 
narratives spread in this regard are: (1) EU or U.S. support for 
regional pro-Western politicians is the cause of  democratic 
deficits, economic problems, ethnic divisions, state failure and 
corruption; (2) the West is weak, divided and afraid of  Russia; 
the EU and NATO are nearing collapse and will never accept 
more Balkan states as members; (3) the surge of  migrants, 5G 
and COVID-19 are Western conspiracies; and (4) Russia is 
the sole defender of  Orthodox Slavs (and sometimes others) 
against “enemies” old and new.

REGIONAL CASES
Several factors make Southeast Europe particularly vulner-
able to such manipulative messages. The still-fragile regional 

political situation presents a fertile environment that contin-
uously offers new material for disinformation. The region’s 
relatively short experience with democracy overlaps with 
low media literacy and lack of  a strong tradition of  objec-
tive professional journalism. Weak financial situations at 
local media outlets encourage uncritical acceptance of  free 
pro-Russian content. Meanwhile, estimates that roughly 
three-quarters of  regional populations use the internet and 
half  use Facebook mean high potential exposure to online 
disinformation.

The following cases illustrate ways Russia takes advan-
tage of  such factors to tailor influence efforts to conditions in 
different countries.

North Macedonian Army special forces at a Skopje barracks mark the 
one-year anniversary on March 27, 2021, of the country’s accession to NATO.  
REUTERS

SEVERAL FACTORS MAKE SOUTHEAST EUROPE PARTICULARLY 
VULNERABLE TO SUCH MANIPULATIVE MESSAGES.



29per Concordiam

SERBIA
The overall context of  Russo-Serbian relations is shaped by 
the centuries-old narrative of  Slavic brotherhood built around 
the premise of  Russia as the protector of  Serbian interests. 
Indeed, the “brotherhood” paradigm remains the foundation 
of  Russian information operations in Serbia. Over the past 
two decades, the Kosovo conflict has further cemented ties 
as Moscow’s opposition to Kosovo’s declared independence 
has increased its importance as an ally. Consequently, various 
Serbian administrations have assumed an indifferent stance 
to pro-Russian influence operations and have sometimes even 
tried to instrumentalize these for their own political benefit. 
Similarly, most political parties in Serbia express neutral or 
positive attitudes toward Russia, and public opinion surveys 
consistently indicate that a large majority of  Serbian citizens 
view Russia as a friendly country. Russia also enjoys positive 
coverage in Serbian media.

In terms of  architecture, Sputnik Serbia represents a key 
hub for content creation and dissemination. According to 
Gemius ratings from early 2020, Sputnik Serbia on its own 
reaches only about a half  million real users, making it the 31st 
most-read media portal in Serbia. However, due to its free, 
professionally packaged content, it receives strong amplifica-
tion through republishing by higher-ranked portals, includ-
ing Informer, Vecernje Novosti, Srbija Danas and Alo!, each 
of  which has more than 2 million users. Sputnik-produced 
content is also recirculated through pro-Russian niche portals 
such as Vostok, Fakti, Kremlin.rs, SrbinINFO, Veseljenska and 
Nacional.rs. These three lines of  dissemination combined allow 

for an asymmetrically strong presence of  unreliable, Kremlin-
skewed content within Serbia’s online community.

While offensive Russian information operations have 
been frequently studied, a recent case offered a glimpse of  a 
defensive campaign aimed at damage control. In November 
2019, Serbian President Aleksandar Vučić revealed that his 
country’s security services had discovered a Russian attempt 
to infiltrate the Serbian Army. An anonymous YouTube video 
depicted what appeared to be an exchange of  money for 
information between a retired Serbian serviceman and the 
assistant defense attaché at the Russian Embassy in Belgrade. 
The story and video received extensive media coverage, 
including on national primetime newscasts.

Initial Russian reactions appeared unsynchronized. 
Russia’s presidential spokesman Dmitry Peskov simply 
maintained that further investigation was required while 
Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova immediately 
qualified the incident as “a provocation.” Within 24 hours, 
Sputnik started pushing the narrative of  a Western-organized 
provocation aimed at disrupting Russian-Serbian relations 
and an upcoming meeting between the countries’ presidents. 
This storyline was aggressively pursued over the following 
month, with blame attributed to NATO and its regional 
exponents, such as Bulgarian journalist Hristo Geshov, who 

Russian and Serbian soldiers parade before a joint exercise in Deliblatska 
Pescara, northwest of Belgrade, in May 2021, at the same time U.S.-led forces 
held drills in neighboring nations.  THE ASSOCIATED PRESS



30 per Concordiam

had re-shared the video. A November 22 Sputnik interview 
with ruling Serbian Progressive Party member of  parliament 
Milovan Drecun attributed the affair to an alleged joint opera-
tion of  Croatian and Bulgarian intelligence staged from the 
town of  Kumanovo in North Macedonia. Drecun had made 
similar allegations in other media the day before. Sputnik thus 
managed to provide a seemingly credible public figure with a 
platform to convey groundless statements that diverted public 
attention from the incident itself.

Sputnik’s “response narrative” was almost instanta-
neously re-shared by the suite of  smaller pro-Russian portals. 
However, the key to the success of  these defensive media 
actions proved to be the involvement of  three larger portals 
(Kurir, Srbija Danas and Alo!), which turned to Sputnik 
content to generate more traffic. These outlets’ involvement 
was less clearly politically motivated than an opportunistic 
attempt to leverage increased public attention for commercial 
benefit. Serbian officials’ conciliatory stance also played an 
important part, with Vučić maintaining from the first day that 
Belgrade had no intention of  changing policy toward Moscow.

Consequently, the affair defused fairly quickly. Mainstream 
media coverage significantly decreased. Within a week, overall 
media messaging changed from “Russian spy scandal” to 
“stable relations despite the spy affair.” NATO seemed to 
be a thwarted spoiler. The Kremlin thus proved capable not 
only of  shaping narratives and agendas, but also of  rapidly 
responding to negative reports that threaten its image.

MONTENEGRO
Russian ties with Montenegro also have far-reaching cultural 
and historical roots centered on the pan-Slavic tradition 
and the Eastern Orthodox Church. In the economic sphere, 
Russian tourism, real estate investment and past owner-
ship of  the Uniprom KAP aluminum plant accounted 
for almost a third of  the country’s gross domestic product 
(GDP) from 2006 to 2013. Politically, the longtime govern-
ing Democratic Party of  Socialists accused Russia of  fueling 
anti-NATO protests through such groups as the “Movement 
for Neutrality” and “No to War, No to NATO,” as well as 
attempting to orchestrate a violent seizure of  power during 
the 2016 parliamentary elections.

A renewed wave of  Russian influence efforts intensified in 
December 2019, when Montenegro’s Parliament enacted a 
new national law on religion (the Law on Freedom of  Religion 
or Belief  and the Legal Status of  Religious Communities). 
Among other provisions, it directed that buildings and prop-
erties used by religious communities and built or acquired 
from public sources prior to the establishment of  Yugoslavia 
in December 1918 would be recognized as properties of 
the Montenegrin state. As the community potentially most 
affected, the Serbian Orthodox Church strongly opposed 
the law’s adoption and a Russian-supported media campaign, 
including disinformation on local and regional portals, contrib-
uted to subsequent mass protests.

At the beginning, Russia’s official stance was ambivalent. 
On December 19, 2019, for example, the Facebook page of 
the Russian Embassy in Montenegro posted a statement by 

Zakharova, the Foreign Ministry spokesperson, to the effect 
that Russia will not interfere in Montenegro’s internal affairs 
concerning the law. However, on December 30 the ministry 
issued a press release expressing grave concern over the law’s 
consequences and declaring it an international issue affect-
ing the whole Orthodox world. The same day, the Moscow 
Patriarchate issued its own statement condemning the law as 
a “confiscation of  Serbian Orthodox Church property” and 
a “below-the-belt strike” aimed at “encouraging a schism.” 
Sputnik Serbia published the statement with the headline 
“Law will destabilize the situation in Montenegro” along with 
a false report that a state of  emergency had been declared in 
the capital, Podgorica.

Over the next three months, the Digital Forensic Center 
of  the Atlantic Council of  Montenegro counted 35,000 
articles and social media posts opposing the law. In addi-
tion to Sputnik Serbia, the most active sources supporting 
the Russian and Serbian Orthodox Church positions were 
IN4S and Borba from Podgorica, and the Serbian tabloids 
Blic, Kurir, Facts.org, Vesti and Informer. Two other pro-
Russian portals, Kremlin.rs and srbijajavlja.rs, also played an 
active role on Facebook. Russian political figures and analysts 
featured prominently throughout.

Typical of  the manipulative narratives within these 
outlets’ coverage were Informer reports with headlines such 
as, “A dark conspiracy of  [President] Milo [Đjukanović] and 
the VATICAN?!” to transfer Orthodox relics, and Sputnik 
Serbia’s claims that Đjukanović had invited NATO interven-
tion against protesting “citizens with icons” as a “subcontrac-
tor” for anti-Russian work ordered by the U.S. and NATO. 
Government supporters responded by accusing Russia of 
misusing the issue to undermine the country’s efforts to gain 
EU membership.

The law remained a contentious issue throughout 
Montenegro’s fall 2020 parliamentary elections, and the law’s 
controversial ownership provisions were removed under the 
new government that emerged. Still, risks remain from the 
disinformation’s lingering effects in terms of  radicalization of 
some protesters and aggravation of  the rivalry between ethnic 
Serbs and Montenegrins.

CROATIA
The Croatian public and mainstream political elites have not 
traditionally been perceived as sympathetic toward Russia, 
largely because of  the latter’s close ties with Serbia in context 
of  the enduring Croatia-Serbia rivalry. However, Russia’s use 
of  techniques ranging from cultural exchanges and diplo-
matic visits to strategic economic investments are producing a 
paradigm shift. As Russia’s political and economic influence in 
Croatia has grown in recent years, its informational presence 
has evolved accordingly.

In terms of  disinformation channels, the situation in 
Croatia differs significantly from neighboring countries within 
the “Sputnik cluster.” Sputnik does not operate a Croatian 
subsidiary, and neither RT nor Russia Beyond reaches a wide 
enough audience to fall within the country’s top 50 websites as 
ranked by Alexa, a web traffic analysis company.



31per Concordiam

Top Russian diplomats have been known to be the primary 
channel for disinformation. A watershed moment occurred 
on February 10, 2017, when Anvar Azimov, the largely 
unknown Russian ambassador to Croatia, held a press confer-
ence dressed in a military-style uniform complete with rows 
of  ribbons (Russia Beyond transcribed the press conference 
verbatim). He threatened to withhold further loans to the 
Agrokor agribusiness conglomerate, whose 50,000 work-
ers made it Croatia’s largest employer and which generated 
roughly 5% of  Croatian GDP. This message was delivered 
not by a representative of  the company’s Russian creditor, 
Sberbank, but by Azimov. That Croatia’s media had barely 
noted Agrokor’s financial problems prior to that point added 
to the public’s shock.

The ambassador’s words set off  a dramatic sequence of 
events. Within two months, the Croatian government pushed 
through special legislation appointing an emergency board 
and asserting control of  Agrokor’s operations. This none-
theless resulted in two Russian banks (Sberbank and VTB) 

owning a combined 46.7% stake in the concern. In January 
2020, an additional 6.4% ownership stake was reportedly 
attained by Energia naturalis (also known as ENNA), the 
parent company of  Gazprom’s main Croatian partner, result-
ing in majority Russian ownership. ENNA is an important 
economic actor accounting for almost 3% of  Croatia’s GDP. 
Its recent investments in a variety of  sectors have included 
a perpetually struggling fertilizer plant and a national retail 
chain (the 35th and 45th largest companies in Croatia, 
respectively).

Azimov subsequently became somewhat of  a celeb-
rity in Croatian broadcast, print and new media, regularly 
sought out for interviews and commentary with the most 
relevant newspapers and political magazines, including the 
government-financed weekly of  the Serb minority in Croatia. 
Indicative of  Azimov’s remarkable media presence is the fact 

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov, left, talks with Archbishop Stefan at 
the 13th century Orthodox Mother of God Peribleptos Church in Ohrid, North 
Macedonia, in 2011. Russia emphasizes a shared Orthodox faith to assert 
influence in the Balkans.  AFP/GETTY IMAGES

Montenegrin honor guards mark Montenegro’s accession to NATO — in spite of 
Russian opposition — in Podgorica in June 2017.  THE ASSOCIATED PRESS



32 per Concordiam

that a Google search of  his name in early 2020 turned up over 
69,500 results, a tenfold increase over those for his immediate 
predecessor. His main narratives fell broadly in line with those 
identified above, with the distinctive additions that Croatia’s 
NATO and EU memberships should not be barriers to closer 
economic cooperation and that Russia’s ties with Serbia do 
not prevent it from acting as a neutral, regional powerbro-
ker. In early 2020, Azimov identified energy and Croatia’s 
troubled shipbuilding industry as areas of  interest for further 
Russian investment.

Such messages are further disseminated via the Facebook 
page of  the Russian Embassy, a central repository of  press 
coverage of  Russia-related topics in the Croatian media. The 
page averages three to five posts per week, with each attract-
ing roughly 100 (mainly positive) reactions. In addition to 
sharing traditional media articles, the embassy page often 
publishes posts using irony, satire and mockery to amplify 
narratives for younger target audiences. An example in late 
2019 was a cartoon purporting to wish a happy 70th anniver-
sary to the NATO alliance with the following misrepresenta-
tion of  allied defense commitments: “Nothing has changed in 
70 years: 2% of  GDP must be paid to the U.S. military indus-
try.” The cartoon depicts a soldier with a stick beating people 
hanging on a clothesline in order to fill up pots beneath them 
with coins that fall out of  their pockets.

NORTH MACEDONIA
All major political parties in North Macedonia have shared 
a declarative consensus in favor of  Euro-Atlantic integra-
tion since the country’s independence in 1991. At the same 
time, most political leaders also support good relations with 
Moscow, especially concerning trade in areas such as energy, 
agricultural goods and pharmaceuticals, as well as cultural 
and educational links. In November 2019, a bilateral inter-
governmental cooperation commission was reactivated after 
a five-year pause. Prime Minister Zoran Zaev invited Russian 
companies to greater partnership in natural gas distribu-
tion, and President Stevo Pendarovski announced plans (later 
reversed due to the COVID-19 pandemic) to attend Moscow’s 
World War II victory parade in May 2020. Meanwhile, Russia 
has expanded the number of  its embassy personnel and 
opened honorary consulates in the cities of  Bitola and Ohrid.

During this same period, however, Russia invested substan-
tial effort to undermine Skopje’s prospect of  joining NATO. 
According to a leaked report from the North Macedonian 
security service UBK, for over a decade the Russian Embassy 
in Skopje has directed subversive propaganda and intelligence 
activity aimed at isolating the country from Western influ-
ence. The operation began with NATO’s Bucharest summit 
in 2008, during which Greece blocked an expected member-
ship invitation over the use of  Macedonia as the country’s 
name. It continued in 2015 with articles in Sputnik declaring 
there was a “war” in the country after a fatal shootout in 
Kumanovo involving Macedonian police and an armed mili-
tant group. In 2017, a press release from the Russian Foreign 
Ministry warned against NATO and EU “attempts … to 
make Macedonians accept the ‘Albanian platform’ [electoral 

program] designed in Tirana.” These campaigns subsequently 
targeted the June 2018 Prespa agreement with Greece, which 
removed Greece’s objections to the country’s NATO and EU 
progress in return for adjusting the country’s name to North 
Macedonia. Russia aimed first to disrupt negotiations and 
then to discredit an advisory referendum on the deal that 
September by depressing voter turnout.

Under one technique, Russian financing allegedly went 
to groups in North Macedonia and Greece to incite violent 
protests. Both countries eventually expelled Russian diplo-
mats for engagement in this activity. Prominent Russian 
geopolitical analysts Leonid Savin and Alexander Dugin also 
visited Skopje in May 2018 to provide training for members 
of  the far-right, anti-NATO United Macedonia party, as 
reported by the Voice of  America’s Macedonian service.

Meanwhile, Russian officials issued direct statements. In 
March 2018, Russian Ambassador Oleg Shcherbak warned 
that NATO membership would make the country a “legitimate 
target” in the event of  conflict. Foreign Ministry spokesperson 
Zakharova added that Skopje would have to pay for NATO’s 
patronage by increasing its defense spending and by taking 
part in military operations with no connection to its interests. 
Konstantin Kosachev, chairman of  the Federation Council’s 
Foreign Affairs Committee, also dismissed NATO’s accession 
offer as misuse of  a small country for confrontation with Russia.

During the referendum campaign, sources such as 
Sputnik published a few articles echoing the idea that North 
Macedonia could become a target if  U.S. bases were estab-
lished there, with missiles aimed at Russia, and war were to 
erupt. Anti-Western and pro-Russian narratives were further 
disseminated by Macedonian online media on behalf  of 
the anti-referendum “Boycott” campaign. Dozens of  new 
websites with false or manipulative messages — originating 
outside the country — popped up daily on Facebook and 
other platforms to encourage people to boycott the vote. On 
Twitter, #Boycott (#Бојкотирам) quickly generated more 
than 24,000 mentions, of  which 20,000 were retweets. The 
campaign also used tools such as bots, organized trolling, hate 
speech and proxy political actors

One popular narrative depicted the Prespa agreement as 
an unnecessary and unjust loss of  identity. Another suggested 
that Greece would refuse to implement the agreement, 
making the name change meaningless. A third sought to 
stoke tensions between Slavic Macedonians and the country’s 
ethnic Albanian population by evoking memories of  the 2001 
civil conflict and arguing that Macedonians should not let 
Albanians change the country’s name. Playing on historical 
disputes with another neighbor, other fake posts reported that 
Bulgaria had sent a crane to remove classical monuments in 
central Skopje.

Although Zaev played down evidence of  foreign-directed 
fake news, the director of  the country’s security service, Goran 
Nikolovski, pointed to Russian influence behind the social 
media campaign as grounds to open an official investigation. 
In the end, 91% of  referendum voters supported the agree-
ment, but the 37% turnout fell short of  the majority required 
to validate the result. Parliament proceeded to approve the 



33per Concordiam

agreement’s name change provision in January 2019, and 
NATO accession followed in March 2020.

While the disinformation campaign fell short of  its goal, 
it still succeeded in exacerbating social divisions and laying 
the groundwork for future interference. #Boycott managed to 
inject false sentiments into the referendum campaign, gener-
ate outrage and skew public opinion.

ALBANIA
Albania’s ties with Russia are thin compared to other Balkan 
countries. A non-Slavic population, a small Orthodox 
community and its rivalry with Serbia limit Russia’s popular 
appeal. In contrast, pro-American sentiment is among the 
strongest in Europe.

As with Croatia, however, Russia’s partly hidden pres-
ence in Albania’s financial and economic systems appears to 
be growing. Open Russian trade and investment in Albania 
are relatively low, but shell companies are quite active in 
the energy domain. For example, in 2018 Transoil Group 
AG, a company incorporated in Switzerland and believed to 
be connected to Gazprom, won a bid for three oil fields in 
Albania. It is also noteworthy that 70% of  the assets of  one of 
the biggest banks in Albania recently registered offshore in the 
Cayman Islands, a popular tax haven for Russian companies. 
A similar case applied to the purchase of  Telekom Albania 
by Russia-connected Bulgarian businessman Spas Roussev in 
early 2019. Such factors create potential vulnerabilities and 
show that Albania remains on Russia’s radar.

Accordingly, while Russia’s attitude toward Albania’s 
Euro-Atlantic integration processes has been comparatively 
restrained, it has seized opportunities to present these in a 
negative light. The EU’s decision in October 2019 to post-
pone the start of  accession negotiations was one such chance. 
Speaking for Albania’s disappointed political class, Prime 
Minister Edi Rama declared that the prolonged delays threat-
ened further reforms in the country. Meanwhile, even EU 
Enlargement Commissioner Johannes Hahn conceded that 
the EU’s “collective credibility is at stake.”

The atmosphere of  blame and broken promises widened 
the opening for Russian-backed, anti-EU temniks (thematic 
reporting instructions) in both traditional and social media. The 
first target is the integration process itself. Articles and programs 
use temniks to demotivate citizens’ EU aspirations by emphasiz-
ing the long path and uncertainty of  success. Harsher attacks 
depict the EU as a racist, exploitative club in which Albanians 
have nothing to gain and potentially much to lose.

A second, broader target is the image of  the political, 
socioeconomic and military model of  Western democra-
cies. Sporadic negative phenomena are presented as normal 
daily life. Implying weakness, headlines appear in national 
newspapers with titles such as “Britain is petrified by Russian 
Army, this tank is the reason” or “The biggest Russian aircraft 
carrier alarms the British fleet,” omitting that the oil-powered 
Admiral Kuznetzov carrier broke down and managed to pass 
through the English Channel only by being towed.

Related efforts encourage Albanian elites to embrace the 
alternative Russian model, dominated by a corrupt, closed 

circle of  intertwined political and business interests. Albania 
now has a class of  oligarchs who win almost all important 
state tenders and concessions and return the favor to decision-
makers through media support. As an example of  how the 
Russian model has penetrated the country, almost all the 
biggest construction companies are also media owners.

RESPONSES AND RECOMMENDATIONS
As the preceding cases show, countering Russian disinformation 
requires action at multiple levels. Notable existing Euro-Atlantic 
initiatives include “EUvsDisinfo” (the flagship project of  the 
European External Action Service’s StratCom Task Force, 
established in 2015); the European Commission’s “Action Plan 
against Disinformation,” published in December 2018; and 
the NATO Strategic Communications Center of  Excellence, 
established in Riga in 2014. Croatia, which held the rotating 
Presidency of  the Council of  the European Union the first half 
of  2020, specifically identified “prevention of  the dissemina-
tion of  fake news, intolerance and disinformation on digital 
platforms” as one of  its priorities. At the national level, in 2019 
the government of  North Macedonia introduced a “Draft Plan 
for Resolute Action Against the Spread of  Disinformation” 
to be overseen by a high-level task force from leading state 
institutions. A handful of  regional nongovernmental organiza-
tions, such as Faktograf  and GONG in Croatia, and the Digital 
Forensic Center and the Raskrinkavanje portal of  the Center 
for Democratic Transition in Montenegro also investigate and 
expose fake news.

More remains to be done. As the countries of  Southeast 
Europe share similar challenges, greater regional coopera-
tion among governments and societies would be of  particu-
lar benefit. Sharing knowledge and experience through 
regional conferences, workshops, training sessions and 
research projects would raise understanding of  disinforma-
tion’s regional dimensions and encourage joint approaches 
in areas such as public awareness, media literacy and media 
regulation. Enhancing the capacities of  law enforcement 
and intelligence agencies to counter disinformation while 
upholding media freedom could be additional topics. Fact-
checking services could establish a regional network. Given 
the shortage of  regional resources, foreign partners could 
assist with additional funding.

Finally, long-term, strategic-level counters to Russian 
disinformation should raise resilience through improved 
governance and institution building, increased economic 
growth fueled by Western investment, and highly visible 
and clearly communicated engagement by the EU, NATO 
and their member states. Widespread perception of  the 
benefits of  Euro-Atlantic security and economic and politi-
cal integration will raise local populations’ attachment to 
these achievements and deprive disinformation campaigns of 
receptive audiences.  o

This paper is the result of the first regional Marshall Center Alumni Scholars project. The 
authors would like to thank Matthew Rhodes, Drew Beck and the rest of the Marshall Center 
faculty and staff who provided support. Viewpoints expressed are solely those of the 
authors, all of whom write in their personal capacities.


