
26 per  Concordiam

“Today, nobody questions the fact that Putin has waged 
an information propaganda war in our country,” says 
Juraj Smatana, a Slovak political and anti-corruption 
activist, referring to a new phenomenon — a pro-Kremlin 
propaganda campaign in the Czech and Slovak languages 
spread by media. Although both countries have relatively 
small Russian minorities and only a handful of  Russian-
language media outlets, the pro-Russia disinformation 
campaigns appear to be spreading. 

In the Czech Republic and Slovakia, pro-Russian 
disinformation campaigns originate from multiple sources. 
Their pro-Kremlin messages are amplified through 
extensive social media activity, and the organization 
of  public events and gatherings. These disinformation 
activities feature frequently used narratives and show high-
level similarity of  arguments and messages. 

The goal of  the pro-Russian campaign is to shift 
public opinion against democratic institutions and depict 
a world in which the United States intends to exert global 

leadership, every Western-leaning politician is corrupt, 
media outlets not of  their persuasion are biased, and the 
future is bleak, hopeless and full of  conflict. In this world, 
Russia emerges as both the savior and moral authority, the 
guarantor of  political stability and peace.

Despite the similarities and strong rhetoric, pro-Russian 
sources have no formal links to Russia. Their motives, 
origins and organizational and financial structures remain 
unknown in most cases. To date, efforts by investigative 
journalists and activists have found no direct proof  of 
Russian involvement. 

The lack of  transparency is one of  their strongest 
assets, as any accusation of  ulterior motives is depicted 
as an attempt to suppress “alternative opinions” and any 
challenger is branded “America’s propaganda puppet.” 
The most important role of  new pro-Kremlin media, and 
especially their social media channels, is that they facilitate 
vivid platforms where like-minded criticism and discontent 
can be shared, spread and amplified.

Types of  media spreading pro-Russian propaganda, their 
characteristics and frequently used narratives

The Pro-Russian

DISINFORMATION CAMPAIGN
in the Czech Republic and Slovakia

By Ivana Smoleňová, Prague Security Studies Institute



27per  Concordiam

SECRET RUSSIAN CAMPAIGN
In Europe, Russia approaches the manipulation of  media and information on 
a country-by-country basis, creating separate strategies for different regions 
and countries, while taking advantage of  local infighting and weaknesses. As 
Ben Nimmo pointed out in a paper for the Central European Policy Institute, 
the Russian propaganda network is sophisticated, utilizing a network of 
officials, journalists, sympathetic commentators and Internet trolls to deliver 
its messages. It is also built on the lack of  transparency, where the public 
is unaware that various spokespeople, in fact, work for the Kremlin, Peter 
Pomerantsev explained in an interview with Radio Free Europe.

Such is the case in the Czech Republic and Slovakia, where pro-Russian 
disinformation messages originate from multiple sources that are often 
supported by, and interconnected through, pro-Russian public personalities. 
For example, Radka Zemanová-Kopecká is a founder of  the pro-Russian 
nongovernmental organization Institute of  Slavic Strategic Studies, which 
organized a public discussion in the Czech parliament and a demonstration 
at Prague Castle. In addition, Zemanová-Kopecká writes articles for Czech 
pro-Russian websites, Russian-language platforms, is active on social 
media and contributes to online discussions in response to articles. Another 
example is the former Slovakian Prime Minister Ján Čarnogurský, director 
of  the Slovak-Russian Society, who is frequently cited and interviewed by 
pro-Russian media outlets, such as the Slovak magazine Zem & Vek and 
Czech magazine Vědomí. In addition, he writes articles for various websites 
and has spoken at pro-Russian public discussions. 

The frequent and most visible disseminators of  the pro-Russian 
disinformation campaign include numerous pro-Russian websites, informal 
groups and communities on social media, several printed periodicals, radio 
broadcasts and nongovernmental organizations. In addition, these media 
sources amplify their discourses through extensive social media activity and 
the organization of  public events and gatherings. Examples include a protest 
that was recently initiated by the Institute of  Slavic Strategic Studies, public 
discussions regularly organized by Zem & Vek magazine and anti-NATO 
demonstrations supported by the Slovak-Russian Association. 

Discussions regarding the pro-Russian disinformation campaign 
accelerated in February 2015 when Juraj Smatana published his “List of 
42 websites that intentionally or unintentionally help to spread Russian 
propaganda in the Czech Republic and Slovakia.” The list continues to 
grow as more and more like-minded websites are discovered. 

Over the last two years, a number of  questionable print periodicals began 
appearing. These included: Vědomí, founded by the website AC24.cz (that 
also appeared on the aforementioned list) in 2014; Zem & Vek, which began 
publishing in 2013; and radio stations such as Slovak Slobodný Vysielač 
(Free Transmitter), founded in January 2013. While spreading information 
benefiting Russia, their articles are frequently based on conspiracy theories 
and a mixture of  facts, half-truths and outright lies.

DIFFERENT COUNTRIES, DIFFERENT PROPAGANDA
According to Russian activist Elena Glushko, the information war entered 
a new era in 2013, when new types of  media — claiming no allegiance to 
Russia — were added to Russia’s information war toolbox. In each country, 
different types of  media outlets are being invented with content created 
locally. Therefore, it can be presumed that pro-Kremlin media in the Czech 
Republic and Slovakia will be somewhat different from pro-Kremlin media 
in other European countries.

Four Czech and Slovak media outlets (three of  which claim no connection 
or direct link to Russia, but appeared on Smatana’s list) were analyzed to 

Common

CHARACTERISTICS
OF THE PRO-KREMLIN MEDIA &  WEBSITES

Claim no allegiance to the 
Kremlin 

Send very similar messages and 
use similar arguments

Are strongly anti-Western, most 
frequently targeting the U.S., 
Ukraine and the West in general

To a lesser extent, are 
pro-Kremlin and pro-Putin

Heavily use conspiracy theories, 
combining facts and half-truths

Have negative undertones, 
usually depicting moral, 
economic, political and social 
degradation, and predict a bleak 
future, including the collapse or 
clash of civilizations

Frequently use loaded language 
and emotionally charged words, 
stories and pictures

Are interconnected and 
supported by various public 
personalities that give the 
campaign credibility and public 
visibility

Predate 2014, but their rhetoric 
and activities hardened and 
intensified with the crises in 
Ukraine



28 per  Concordiam

determine narratives and compare the similarity between 
arguments used by various disseminators of  pro-Russian 
messages. The May 2015 issues of  Zem & Vek and Vědomí, 
and April and May 2015 postings to the Czech-language 
news portal Aeronet were evaluated. To compare these 
media with no formal links to the Kremlin with Kremlin-
controlled media, the reference group included May 2015 
Web postings to the Czech branch of  international media 
outlet Sputnik News, founded by the government of  the 
Russian Federation in 2014.

In all four cases, the arguments and narratives employed 
by the authors were similar, if  not identical, though outlets 
with no links to the Kremlin were more straightforward 
in delivering their anti-Western messages, and often use 
conspiracy theories, provocative language and emotionally 
charged words and pictures. Czech Sputnik News, however, 
used a more informative and descriptive journalistic style, 
often citing experts or official sources.

The analysis found these common themes:

Most of  these common characteristics apply to similar 
pro-Kremlin websites and social media that have recently 
emerged in the region. Yet, the new pro-Russian platforms 
are also characterized by a high level of  opaqueness — 
their motives, origins and organizational and financial 
structures are, in most cases, unknown. 

The most important role of  new pro-Kremlin media 
— especially the social media channels — is to facilitate 
platforms where similar criticism and discontent can be 
shared and, to Russia’s benefit, spread and amplified. 
Their success is built on existing and growing public 
distrust toward Czech and Slovak mainstream media and 
politicians, plagued by corruption scandals, oligarchs and 
arrogant public figures. 

Finally, the goal of  pro-Russian disinformation is 
to shift public opinion against the West and Western 
institutions, in line with the “divide and conquer” strategy 
that the Kremlin pursues throughout Europe, creating a 
fictitious world in which the U.S. intends to overrun the 
globe and Russia emerges as a savior and guarantor of 
stability and peace. 

PRO-RUSSIAN DISINFORMATION 
Russian information warfare theory derives directly 
from spetspropaganda, or special propaganda, first taught 
as a subject at the Russian Military Institute of  Foreign 
Languages in 1942. It was removed from the curriculum 
in the 1990s and reinstated in 2000. In a 2014 report 
for the Institute of  Modern Russia, Peter Pomerantsev 
and Michael Weiss refer to Russia’s assault on media 
and its disinformation activities as the weaponization of 
information, conducted alongside the weaponization of 
money and culture. 

The pro-Russian discourse has already entered Czech 
and Slovak mainstream media. Its appearance correlates 
with the Ukrainian crises; however, many outlets were 
founded before 2014, suggesting that the system might have 
been years in the making. 

In 2013, the Juvenilná Justícia, or Juvenile Justice 
campaign, an effort to protect children from violence, 
was described by the Slovak pro-Russian website Stop 
Auto-Genocide as a “multinational system that brutally 
steals and unjustifiably takes children away from normal 
and healthy families. Using physical violence, the state 
social authority abducts children from their homes or 
kindergartens.” 

The campaign started with a 32-minute-long YouTube 
video that accused France, Germany and Nordic 
countries of  “the most brutal tyranny in human history.” 
The video appeared to be of  Russian origin, using the 
Cyrillic alphabet and referring to Russian sources. The 
story, coupled with a petition against this fabricated child 
abuse, soon spread to other websites and finally reached 
the mainstream media in May 2013 when the Slovak TV 
station Markíza reported on it. 

A year later, protests in Prague and elsewhere against 

THE UNITED STATES

NATO & THE EU

UKRAINE

MEDIA & POLITICIANS

RUSSIA

THE FUTURE

•	 Wants to dominate the world and aims to control 
every nation

•	 Is constantly sowing the seeds of conflict globally and 
is behind all “color” revolutions

•	 Is in decline, and its global hegemony is collapsing
•	 Failed at its interventions (e.g., Iraq, Afghanistan, 

Syria, Libya), making the U.S. responsible for global 
terrorism

•	 Is not democratic, but ruled by fascists and Bandera’s 
followers

•	 Has a government and president that are U.S. puppets

•	 Are manipulative and biased
•	 Are controlled by business elites
•	 Are using propaganda to manipulate public opinion

•	 Is not perfect, but is less aggressive than the West
•	 Is only responding to Western aggression

•	 Will be full of conflicts
•	 Lies in the alliance of China and Russia, which will 

bring an end to American terror

•	 Are instigators of aggression
•	 Are alien powers and are disadvantageous to the 

Czech and Slovak republics
•	 Are about to collapse



29per  Concordiam

Czech President Milos Zeman, 
a strong supporter of  Czech-
Russian relations, resulted in a 
similar campaign. Pro-Russian 
Czech websites falsely accused 
the U.S. Embassy in Prague of 
organizing the demonstrations. 
The story was then picked up 

by some more respected media, which prompted the 
respective foreign ministries to actually inquire about 
the embassy’s involvement. Both the U.S. Embassy 
and the protest’s organizer, Martin Přikryl, repeatedly 
refuted these false claims. 

The media assault goes beyond the Internet. Czech 
Television (CT), a public television broadcaster, recently 
warned about an increased number of  complaints 
regarding its foreign news coverage. “This new 
phenomenon is placing pressure on our foreign affairs 
department,” Michal Kubal, head of  CT’s foreign 
news editorial department, observed in April 2015. “It 
appears that somebody is purposefully trying to search 
for errors made by CT that fall in line with Russian 
propaganda — you don’t have to trust the Kremlin, just 
don’t trust anybody.”

RECOMMENDATIONS
Here are some things that European countries can do to 
weaken Russian propaganda efforts:

•	 Map the impact on public opinion. To properly 
assess the effect of  pro-Russian campaigns, it is 
necessary to study changes of  sentiment through 
regular opinion polls, surveys and studies directed 

at sectors and democratic institutions that are 
most frequently targeted.

•	 Deconstruct and expose the pro-Russian 
campaign. To properly understand and publicly 
expose the system, more effort should be invested 
in researching its various aspects, especially 
uncovering its structures, personalities and 
backgrounds.

•	 Educate civilians. Initiatives that seek to expose 
propaganda techniques, such as a new school 
textbook by the Slovak nongovernmental 
organization Human Right Institute, should be 
supported. In addition, a public campaign should 
be introduced showing how disinformation and 
propaganda operate, and how methods to deliver 
such information to the broader public can be 
developed.

•	 Rebut and explain frequently used arguments. 
Complaints such as “the West also uses 
propaganda” or “the world is collapsing” should 
be quickly rebutted and discredited.

•	 Give “information security” the status of  an 
academic science. Czech, Slovak and other 
European institutions of  higher education, think 
tanks and government facilities should develop 
analytical capabilities and support research on 
how information, the Internet and propaganda 
can be used to achieve foreign policy goals.  o

This is a condensed version of a paper published by the Prague Security 
Studies Institute in June 2015.

Flags fly in front of the 
headquarters of Radio Free 

Europe/Radio Liberty in Prague, 
Czech Republic. The U.S.-funded 

station provides an alternative 
news source to government-

controlled media in many 
countries.  THE ASSOCIATED PRESS




