
Occasional Paper Series 
 
 
 

 

G
E

O
R

G
E

 C
. 

M
A

R
S

H
A

L
L

 
E

U
R

O
P

E
A

N
 C

E
N

T
E

R
 F

O
R

 S
E

C
U

R
IT

Y
 S

T
U

D
IE

S
 

Al-Manar and Alhurra: 
Competing Satellite Stations and Ideologies 
 
By Dr. Anne Marie Baylouny 

 

 

 
  

  
No. 2 

October 2006 
ISSN 1863-6039 

   

 



 

The George C. Marshall European Center for Security Studies 
 

The George C. Marshall European Center for Security Studies is a leading 
transatlantic defense educational and security studies institution. It is bilaterally 
supported by the U.S. and German governments and dedicated to the creation of 
a more stable security environment by advancing democratic defense institutions 
and relationships; promoting active, peaceful engagement; and enhancing 
enduring partnerships among the nations of North America, Europe, and 
Eurasia. 
 
 

The Marshall Center Occasional Paper Series 
 

The Marshall Center Occasional Paper Series seeks to further the legacy of the 
Center’s namesake, General George C. Marshall, by disseminating scholarly 
essays that contribute to his ideal of ensuring that Europe and Eurasia are 
democratic, free, undivided, and at peace. Papers selected for this series are 
meant to identify, discuss, and influence current defense related security issues. 
The Marshall Center Occasional Paper Series focus is on comparative and 
interdisciplinary topics, including international security and democratic defense 
management, civil-military relations, strategy formulation, terrorism studies, 
defense planning, arms control, peacekeeping, crisis management, regional and 
cooperative security. The Marshall Center Occasional Papers are written by 
Marshall Center faculty and staff, Marshall Center alumni, or by individual, 
invited contributors, and are disseminated online and in a paper version. 
 

The views expressed in this publication are those of the author(s) and do not 
necessarily reflect the official policy or position of the George C. Marshall 
European Center for Security Studies, the U.S. Department of Defense, the 
German Ministry of Defense, or the U.S. and German Governments. The general 
editor of this series is the director of the George C. Marshall European Center for 
Security Studies. This report is approved for public release; distribution is 
unlimited. 
 
 
We invite comments and ask that you send them to: 
 

Director 
George C. Marshall Center 
ECMC-CL-RP 
Gernackerstraße 2 
82467 Garmisch-Partenkirchen 
Germany 

 
ISSN 1863-6039 No. 2, October 2006 



 

 
 
 
 

Al-Manar and Alhurra: 
Competing Satellite Stations and Ideologies 

 
 
 

By 
Dr. Anne Marie Baylouny 

 
 
 



- 4 - 

The current US administration has identified the Lebanese Islamist group Hizbullah as a key 
threat and the group’s media a source of increasing anti-Americanism. Secretary of Defense 
Donald Rumsfeld blamed al-Jazeera, the leading Arabic language news station, for encouraging 
Islamism by broadcasting beheadings of hostages in Iraq, a charge the station denies.1 In 
President George Bush’s State of the Union address in 2004, he focused on Arab television 
stations he claimed are responsible for “hateful propaganda” against the US. The stations distort 
news and show explicit images producing anti-Americanism.2 Al-Manar, a satellite television 
service launched by the Lebanese Hizbullah, is one of those stations. The US maintains that al-
Manar is anti-Semitic and promotes hatred, and lists Hizbullah as a terrorist group. 

To counter what is viewed as the promotion of anti-Americanism, hate and terrorism, the 
administration banned al-Manar from American airwaves in December 2004, though legally, the 
basis for banning the television station was due to its role in aiding Hizbullah, not its messages.3 
The US launched its own television station, Alhurra, to compete with messages from Arab media 
outlets in general. Are these efforts likely to succeed, winning the hearts and minds of Arab and 
Muslim TV watchers? To answer this question, an analysis of Hizbullah’s appeal is necessary. 
What messages is the station actually carrying, and with which constituencies do they resonate? 
How does banning the station affect their credibility? I analyze al-Manar’s ideology and link it to 
its bases of support. I then examine the American actions to counter this ideological influence, 
and how those attempts are received in the Arab world.4

In contrast to previous reports of al-Manar’s broadcasts, my study did not find overt support for 
suicide bombings or attacks on Americans or Israelis. Most coverage was comparable to other 
stations. The basic character of the station mainly comes through in the spots, fillers between 
programmes, which highlight negative American policy and military actions in the Middle East 
and the power of the resistance (Hizbullah) to protect Lebanon against incursions. Al-Manar has 
recently moderated its more extreme rhetoric, with the goal of increasing Hizbullah’s presence in 
Lebanese domestic politics, as interviewees claimed. Indeed, research for this study was partly 
conducted during the period of parliamentary elections in Lebanon. If moderation has progressed 
with political participation, the finding is far-reaching, demonstrating a non-confrontational 
method of mitigating an organization’s radical stances.5

Al-Manar’s stance can be interpreted as the frames or messages of a social movement, geared to 
encourage attitudes which spur action and involvement. These messages centre on Palestine, the 
continuing threat posed by Israel, American bias in the Arab-Israeli conflict, the power and 
importance of community solidarity, and pride in Arab culture and the achievements of the 
Islamic Resistance (Hizbullah’s armed wing), which have strong resonance in the Arab world. 
Alhurra’s message is intentionally opposite to these and is interpreted as another element in the 
western siege against Arab culture. As such, its presence adds to the polarization of Arab and 
American messages and perspectives. Ironically, messages communicated on the station are 
increasingly rejected as propaganda. Viewers watch Alhurra to identify the American spin, while 
they follow al-Manar to learn the dangerous truths banned by the Americans. 

The Problem: Hizbullah and al-Manar’s Media Ideology 
Hizbullah was officially established sometime between 1982 and 19856 as an umbrella group 
uniting religious Shi’a groups in Lebanon in the wake of the Israeli invasion. Its military wing is 
called the Islamic Resistance. The group benefited from significant Iranian aid, military and 

 



- 5 - 

financial, and advocated the establishment of an Islamic state. To this end, during the Lebanese 
civil war Hizbullah utilized suicide bombings, and is accused of sponsoring or undertaking 
terrorist actions in the early 1990s in Latin America. The organization is officially listed by the 
US as a terrorist organization. While they are pro-Iran, they are anti-Taliban and anti-bin Laden.7

After the end of the Lebanese civil war, Hizbullah transformed itself into a domestic political 
party, and is now viewed as legitimate by Lebanese of all confessional stripes. Debates over the 
Ta’if accords resulted in forsaking the goal of an Islamic state and cooperating with other 
religious groups and parties in Lebanon.8 Hizbullah has participated in elections in truly 
democratic fashion, allying with other religious groups, including Christians, and encouraging its 
members to vote for them. Its social service provision and anti-corruption stance have 
strengthened its base of support among all groups. The party currently holds 14 seats of a 128-
member parliament.9

Most importantly, the withdrawal of Israel from Lebanon in 2000 due to Hizbullah’s attacks on 
Israeli soldiers in the south, and the concomitant disbanding of the South Lebanon Army funded 
by Israel, was seen as a unique event demonstrating the power of the group and its commitment 
to Lebanese sovereignty. Many Lebanese leaders agree that disbanding Hizbullah’s militia, now 
numbering only a few hundred paid soldiers, is not an urgent priority, although they would like 
to see the militia disarmed. The group itself maintains that its resistance helps to prevent 
incursions into Lebanese territory or meddling in its affairs. Israeli occupation of the disputed 
Sheb’a farms is cause for the continued existence of the resistance armed forces. Arabs 
repeatedly refer to Hizbullah’s victory: it is responsible for Israel’s only forced military 
withdrawal from the territory. The group’s resistance role has earned it acclaim in the Arab 
world, which elevates its tactics as a model to emulate. Further, this role has tamed much of the 
historical animosity between the Sunni and the Shi’a, the Shi’a having long been viewed as a 
heterodox sect. For its part, Israel views Hizbullah as a prime adversary, despite the group’s 
currently limited domestic role. 

Some observers maintain that Hizbullah suffered a crisis of identity when Israel withdrew from 
southern Lebanon because the movement lost its key issue and rationale. This conclusion is 
misplaced. The centrality of Palestine and concern for specifically Lebanese domestic politics 
were key issues prior to the end of the civil war and the Israeli withdrawal in 2000, but they 
became increasingly prominent with those two events. Further, both these concerns enable 
Hizbullah to broaden its image to include other confessional groups and increase its following in 
domestic electoral politics. Featuring the Palestinian-Israeli conflict and the potential for Israeli 
incursions underscores the group’s chief accomplishment, the successful resistance against Israel 
in southern Lebanon. Rather than experiencing an identity crisis, Hizbullah simply altered the 
emphasis in its relations with Israel from liberation to protection of Lebanese land.10

Indeed, neither the group nor its constituency is single-focused.11 Hizbullah has specifically 
national concerns (what is termed Lebanonization) and its own foreign policy priorities. While 
Hizbullah remains relatively close to Iran, its ties to the country both ideological and material 
have diminished since the end of the civil war. Globally and nationally, the organization is 
focused on securing a place for Shi’a, who have traditionally been marginalized and repressed. 
With its successful resistance against Israel, Hizbullah has effectively mainstreamed the Shi’a, 
creating a greater acceptance of them by Sunnis than ever before. Previously, the Shi’a were 

 



- 6 - 

viewed as passive in their widespread political exclusion and economic repression. Hizbullah’s 
advocacy of resistance altered the image from victim to equal by seeking political empowerment 
based on communal solidarity and pride,12 an ideological change pioneered in Lebanon before 
the civil war by Musa al-Sadr. 

Domestically, the organization is popular for its provision of social services, in stark contrast to 
the Lebanese state’s lack of provision for the poor. These services are furnished to all those 
living within areas where the organization functions, regardless of confession. Politically, 
Hizbullah maintains a developmentalist, pro-poor ideology. Like other Islamist groups, 
corruption is one of its main themes. Hizbullah lobbies for more services from the government, 
and highlights the lop-sided reconstruction of the country which is overwhelmingly concentrated 
in the rich areas outside the reach of the poor. The counter-demonstration by Hizbullah after 
Prime Minister Hariri’s assassination, in response to the one focusing on the Syrian occupation, 
was held in the expensive, reconstructed downtown area to underscore the differing assessment 
of the country’s priorities.13 This pro-poor and anti-materialistic theme is communicated by al-
Manar and appeals to a wide swathe of the public that cannot afford the upper class lifestyle 
widely promoted in Beirut. That lifestyle is also viewed as promoted by international capitalism 
and the US, making its rejection one of the main perceived differences marking the boundaries of 
the other. 

Hizbullah’s other main focus is the Palestine-Israel conflict. Particularly after the Israeli 
withdrawal and the advent of the second or al-Aqsa intifada later that same year, Palestine has 
become an increasingly central focus of the organization. The group appeals to the Palestinian 
refugee camp population, who have strong practical incentives to ally with the Shi’a group. On a 
practical level, Hizbullah views the Palestinian conflict as an opportunity to expand its base of 
support.14 It seeks to recruit among the Palestinians, and use their numbers in its competition 
with the other major Shi’a party in Lebanon, Amal. The Palestinians, who are overwhelmingly 
Sunni, have been drawn to Hizbullah’s concern with Palestine. Their status in Lebanon is 
increasingly insecure and they are searching for a place within the country’s closed political and 
social system. To this end they have begun to differentiate themselves from the general category 
of “foreigner”, which includes Filipinos,15 and embrace the previously-rejected category of 
refugee as a bargaining position for civil rights.16 Further, tens of thousands of Shi’a Palestinians 
from southern border villages were naturalized in 1994, counter to the government’s widely 
broadcast position against naturalization or tawteen. A number of Sunni Palestinians were then 
naturalized, presumably to maintain the sectarian balance.17

The Palestinian cause resonates in the Arab and Muslim worlds, particularly in the absence of 
any country to defend the Palestinians or resist Israel, outside of Hizbullah’s success in southern 
Lebanon. While al-Qaeda used Palestine as a mobilizing issue to unite its disparate Arab 
Afghans in the international sphere, Hizbullah’s use of Palestine has domestic roots and uses. 
The movement was officially announced on the anniversary of the 1982 Sabra and Shatila 
massacre, in which civilians from two Palestinian camps in Beirut were killed by a Christian 
militia under Israeli army cover.18 The central theme of Palestine and Jerusalem resonates not 
only among the Shi’a and Palestinians in Lebanon, but with the Sunni population more broadly. 
Its continued use grants Hizbullah further legitimacy, and allows it to expand its domestic 
constituency.19 As a result, with its Shi’a base and support from many Sunnis, Hizbullah is now 
widely accepted by the Lebanese population.  Ninety-nine percent of Lebanese Muslims view 

 



- 7 - 

Hizbullah as a legitimate resistance20 and the 8 March 2005 demonstration after the assassination 
of former Prime Minister Hariri fielded between 600,000 and one million demonstrators in 
support of the party.21

The theme of Palestine also unites Lebanese across confessional lines. Fairouz, the famed 
Lebanese singer, has numerous popular songs about Jerusalem and Palestine. Lebanese 
Christians, while harboring no affection for Palestinians themselves, also feel the power and pull 
of the loss of Palestine, and 74% of Lebanese Christians view Hizbullah as a legitimate 
resistance. The Lebanese Army used its one semi-successful battle in the 1948 war against 
Israel’s formation, the battle of Malikiyya, as the foundation myth serving to unite the many 
confessions. The power of this battle turned the armed forces into a national institution, from its 
origins as a colonial army, and created a collective identity to prevent fragmentation during most 
of the civil war.22 In the first decade of Lebanese independence, when Muslim and Christian 
military cadets were so divided as to be unable to agree on a name for their class, a tradition 
upon graduation, they could agree only on one – the name of “Palestine.”23

Al-Manar 

Hizbullah began its television station al-Manar in 1991 broadcasting only locally in Lebanon. In 
May 2000, al-Manar began transmitting by satellite. Al-Manar is generally available throughout 
the Arab world on satellite, and in Lebanon over land. The station is banned in Europe and the 
United States. The station now has bureaus and correspondents around the world, and is most 
famous for its broadcasts of Hizbullah attacks on Israeli soldiers in southern Lebanon. Polls list 
al-Manar as one of the top four news stations in the Middle East. 

To date, the main research on al-Manar was done by Avi Jorisch of the Washington Institute for 
Near East Policy. His work emphasized the station as a terrorist one, dangerous to the US and 
Israel, overtly teaching and promoting terrorist techniques and airing anti-Semitic and anti-
American messages. Jorisch concludes that the station’s core mission is to promote terror, hatred 
and radicalism. Unlike al-Jazeera, he states, there is no redemptive value to al-Manar’s coverage; 
it is undiluted propaganda, wholly dictated by its militant funder, Iran.24 He claims that the 
station is active in the incitement to violence, providing video instructions of suicide bombing 
techniques.25 Broadcasts during the months al-Manar was studied here did not confirm such 
instruction programmes. 

While based on research, Jorisch’s work is polemical and alarmist, drawing conclusions not 
supported by the data or lacking contextual knowledge of many of the references. For example, 
Jorisch jumps to conclude that al-Manar does not air commercials on its satellite version because 
advertisers desire to hide their support of the station from the “prying eyes of US-based 
viewers”.26 A lack of context is apparent in his assessment of one phrase used by the station, 
“Jerusalem, we are coming,” which he interprets as a threat. The line actually comes from a well-
known song by Fairouz, about religious unity around worship in Jerusalem as a city of peace.27 
Jorisch had extensive access to al-Manar’s officials and programme directors, an openness they 
now regret, as Jorisch subsequently led the international campaign against al-Manar. Station 
officials are now wary of interviews and researchers. 

Al-Manar is funded by Hizbullah, and though precise costs or amounts are not known, one 
source put the annual cost of running the station at $10-15 million.28 Funding from Iran dropped 

 



- 8 - 

dramatically after the end of the civil war and the death of Ayatollah Khomeini. Meanwhile, 
Hizbullah has increased its revenue from non-Iranian Shi’a and Lebanese sources. Revenue 
comes from expatriate remittances, donations and tithes. (As a religious party, Hizbullah receives 
tithes of one-fifth of income from its constituents.) 

Al-Manar must be placed within its domestic and regional context. Lebanon has numerous 
television stations, each with its own ideological stance. These stations proliferated during the 
civil war, creating more than 50 land-based stations. That number decreased after the war to a 
dozen or so, of which only have satellite capability.29 When al-Manar was licensed, the 
government simultaneously granted a license to a Christian religious evangelical station, Télé-
Lumière, to maintain a confessional balance in the country’s media.30 Unlike commercial 
stations elsewhere, Arab satellite television does not generally subsist through its advertising. 
Stations are politically geared and funded. Particularly in Lebanon, each major political trend has 
its own station, which at times the leader personally finances. Revenue from advertising does not 
generally cover expenses, a condition true of many Lebanese television stations.31 While ads are 
of secondary importance, they do serve a purpose. They indicate the market where the station is 
popular. Most ads on Arab satellite television are aimed at the Gulf market. 

Al-Manar relies particularly little on advertising. A station with a mix of global and local 
supporters, like al-Manar, is theoretically attractive to advertisers.  However, the station 
reportedly turns down 90% of potential advertisers due to their violation of its standards. It will 
not accept commercials for alcohol, tobacco, or ones in which women are presented as objects 
for sale or temptation.32 Further, advertising on the station is less attractive to Gulf advertisers 
for political reasons, since the Shi’a are seen as a distinct community separate from the Gulf 
one.33 Until 2004, ads were broadcast only on the land-based station, not the satellite. Among 
their advertisers were big American and European companies. A scandal brought this to the 
attention of the US Congress, which accused the companies of aiding terrorism, and the 
American and many European advertisers withdrew their commercials.34

Currently, ads on al-Manar are infrequent and few, airing mainly in prime time. They are local 
and regionally-based. On the land-based station, ads are for local clothes, shoe and toy stores, 
along with other retail stores and a Lebanese cellular phone company. Several manufacturing 
companies advertise cleaning detergents, air conditioning products and food products of 
European origin. On many of these, non-veiled women are shown. In addition, the station airs 
announcements for social service organizations and schools run by Hizbullah, computer and 
sports classes, summer school and Quran classes. There are even fewer commercials on the 
satellite version. Local advertisements are eliminated and only ads for basic food products, 
cleaning and air conditioning goods were observed during this research. 

Broadcast Coverage 

Al-Manar35 (Lighthouse) is one of the top stations in the Arab world, seen as enacting a new 
version of politically independent media.36 At the 8th Cairo Television and Radio Festival, al-
Manar won the most awards of all the competitors. The Lebanese Media Group, which includes 
al-Manar and al-Nour radio (also Hizbullah affiliated) won four and nine awards respectively.37

The station identifies itself as “qanat al-muqawama”, the station of the resistance, and has been 
labelled “resistance media” by one Arab editor.38 Some of al-Manar’s programming, particularly 

 



- 9 - 

promotional spots, as expected, decry Israel, emphasize the right and ability of the Islamic 
Resistance to defend the country, and highlight flaws committed by the US. But the remainder, 
the majority of the station’s air time, is generally unbiased. Indeed, much of the programming is 
educational and modernizationist, and finds parallels in western public broadcasting such as 
PBS. The station’s ideological stance includes promoting a public role for women within an 
Islamic framework, advocating for the poor and moderate in income, emphasizing community 
solidarity, lobbying for government social services, and solidifying the place of the resistance 
and its fighters in Lebanese society. 

The content of the station’s broadcasts has not remained constant but evolved along with 
Hizbullah’s political position and opportunities for participation in the Lebanese government. 
With the prospect of gaining a cabinet position with the 2005 elections, the station’s more 
extreme rhetoric became muted. Differences between the satellite and land-based coverage have 
decreased as al-Manar and Hizbullah sought to broaden their appeal to non-Shi’a communities 
and to solidify their political position in Lebanon. 

Further, the station has won acclaim by not limiting its interests to its own confessional group. 
According to an official at the Lebanese Ministry of Information, al-Manar has a strong 
community following, perhaps the strongest, because the station hosts interviews of persons from 
all political trends and confessions. Al-Manar remains neutral in these “Crossfire”-type 
programmes, he stated, in order to increase its viewership. These shows are key to the station’s 
attractiveness. Al-Manar compared favorably to other stations which merely advertised their own 
political viewpoint, excluding alternative trends from airtime.39 The religious aspect of the 
station is not overt compared to other religiously-affiliated stations, according to most audience 
opinion. Religious explanations and discussions are minimal. Al-Manar reiterates its religious 
identity mainly through broadcasting the call to prayer, and like other stations includes more 
religious programming during Ramadhan. 

Entertainment programmes or serials are of short duration, as is common in the Arab world, 
often only a few dozen episodes. The channel purchases and airs inexpensive Egyptian and 
Syrian serials, many historically oriented, about life during Ottoman times. Another series, 
“`Ashna wa shufna,” is a comedy typical of other Arab stations. One, for which the station 
received fierce international criticism, focused on the Jews in history, called The Diaspora or 
“al-Shattat,” and contained factual inaccuracies.40 This was a Syrian-made drama that the station 
said it purchased quickly without viewing the entire series in advance. Whether this is true or not 
is less important than the station’s realization that airing the series was a mistake.41 Other well-
liked programmes deal with historical issues, such as the programme on Mary, the mother of 
Jesus (Sitt Maryam). 

Numerous programmes seek to educate, showing scientific interviews on meteors and geology, 
new technology from the US, and “Discovery”-style programmes on animals, which focus on the 
needs of the constituency, cow milking technology for example. Spots on Arab countries and 
their history are frequent. Some of the programming is public service-oriented. A spot 
announcement promoted obeying the law – “Do not go against the law”. 

 



- 10 - 

Palestine 

The station is clearly centered on Israel and the Palestinians, including extensive coverage of 
Israel’s actions, a stance consistent with what observers have described as Hizbullah’s 
preoccupation with knowledge about its adversary.42  It is perceived to be speaking out for the 
Palestinians, the “underdog,” against the Israeli oppressor, and airs events and viewpoints not 
seen on other stations. 

Al-Manar helps to break the myth of the Israeli army’s invincibility and resurrects the idea of 
resistance for the Arabs.43 Hizbullah military operations were broadcast, covered by al-Manar 
reporters “embedded” with them. These episodes of Israeli troops killed in southern Lebanon 
were initially shown on al-Manar,44 and aired on Israeli TV only later.45 To reinforce its 
victories, mainly for its own constituency, the station’s psychological campaign “Who’s next?” 
shows Israeli casualties and a blank space for future soldiers.46 The station broadcasts some spots 
in Hebrew, aimed at demoralizing the Israelis. Arguably, this programme affects the group’s 
Lebanese constituency more than it does the Israelis, providing evidence that Hizbullah is indeed 
active in combating the enemy, even on the media front. By promoting Hizbullah’s 
accomplishments against the Israelis, al-Manar fulfils a fundamental task for a successful social 
movement, convincing its members that success is possible. Indeed, Hizbullah created a feeling 
of victory in the Arab world, shared by Christians and Muslims alike, that translated into 
popularity for al-Manar.47

Viewers seeking news on Palestine turn to al-Manar. Some observers assert that the station’s 
broadcasts are crucial to the sustenance of the intifada.48 However, two indirect factors could be 
construed as aiding the intifada. First, al-Manar’s reiteration of Hizbullah’s success against the 
Israelis can be interpreted as a model for others to follow, as indeed it has been throughout the 
region. Second, the station focuses much of its news and entertainment on Israel and the 
Palestinians. News and interviews come straight from the Palestinian territories and feature Arab 
perspectives on events rather than Israeli. Interviews include those in Islamist groups such as 
Hamas, leading observers to conclude that al-Manar is serving as a voice for terrorism. Another 
reading would be consistent with the view of al-Manar as an opposition or resistance media, 
covering the non-dominant perspective.49 Other programmes highlight the historical actions of 
Israelis, seeking to uncover their crimes and terrorist actions, such as the Spider House, 
Terrorist-Zionist Crimes, and others.50 Information and interview programmes focus on the 
Palestinian right of return in international law. 

Since the Israeli withdrawal in 2000, the station’s emphasis has switched from fighting Israel to 
supporting the Palestinians and protecting Lebanon (and the Shi’a) by resisting future Israeli 
incursions. Spots imply that resistance means being watchful, thus Hizbullah is the vanguard of 
protection for the sovereignty of the Lebanese state. Spots on the station highlight the resistance 
activities, demonstrating Hizbullah soldiers in hiding watching the border with Lebanon. “Bil-
mursaad” (In the lookout) states that no one can approach the border without being detected; a 
bird is shown getting near the border, it is trapped, and then the remains of soldiers’ uniforms are 
seen. Another one reiterates that 425 resolutions attempted to get Israel out of Lebanon: one 
resolution succeeded in getting Israel out – al-muqawama (the resistance). In another, a woman 
is shown sleeping at night, another woman sitting next to her baby sleeping in the crib. All eyes 

 



- 11 - 

are sleeping, but there are eyes watching out for your safety – the eyes of al-muqawama. One 
spot states, amid dramatic music, “al-quds fi khatr” (Jerusalem is in danger). 

Some spots equate the resistance’s protection with the protection of Lebanon (“himaya al-
muqawama, himaya lubnan”). One spot states that in this time, we are all responsible for our 
brothers and community – do not forget the martyrs and resistance fighters. Another touts the 
resistance as safety for the generations. Others tie the culture of the simple, traditional Lebanese 
people to support for the resistance. A spot shows children playing, men smoking arghileh (water 
pipe), women cooking in traditional pots, and Lebanese celebrations before showing the 
resistance. In another, an Israeli is shown killing people, while old men and Hizbullah soldiers 
resist. The messages and ideology mirror those used by armies in other parts of the globe, touting 
the suffering of the soldiers on the citizens’ behalf, the respect due to soldiers, and soldiers’ own 
self-respect and pride earned through military service. Other segments recount Israel’s incursions 
into Lebanese and Arab soil, and Hizbullah’s responses. The station broadcasts celebratory spots 
to its martyrs, Imam Hussein, and occasionally Ayatollah Khomeini. Award ceremonies for 
injured fighters who completed job retraining are also shown. 

The Israeli-Palestinian conflict is highlighted in al-Manar’s lighter “human interest” 
programming as well. Game shows such as al-Muhimma (the mission) are centred on contestants 
seeking to enter Jerusalem and answer historical questions mainly on facts to do with Israel and 
other resistance organizations. In two series (al-'Aidun and Yatathakkarun), Palestinian elders 
recount oral histories, telling stories of village life in the homeland.51 Another programme 
reunited a Palestinian family who moved from Beirut to Gaza with the members of the family 
who stayed in Lebanon. Along with pictures and direct interviews, the interviewer discussed how 
the individuals remember their family, family stories were recounted, and they discussed the pain 
of ghurbeh (being far away) and the feeling of hanin (nostalgia) for family. 

News Coverage 

Daily broadcasts begin with the news and a review of the headlines in differing papers across the 
ideological spectrum. This type of coverage is common on Arab stations. In news, the station 
emphasizes events in Iran, Palestine, Iraq and US foreign politics. There is a clear anti-Israeli 
bias. Jewish interests are seen as powerful in determining US policy and electoral outcomes. 
Israel is viewed to be behind the banning of al-Manar in France, and American reports from the 
Congressional Research Service are used to support the assertion of AIPAC (pro-Israeli) and 
Saudi funding of American elections. Potential threats against the Arab and Muslim worlds are 
reported. The station communicates the idea that Israel is hegemonic in the region, tightly 
connected to the US, and that Israel and the US want a weakened Lebanon and Syria, unable to 
resist Israel’s actions. Iraq was targeted to fragment the country, not make it sovereign. 

Al-Manar follows American domestic and foreign politics closely, with a special interest in the 
Arab world. Regarding US positions on Lebanon, one spot states, “This is how the US deals with 
UN resolution 1559” (calling for Syria to withdraw from Lebanon), while depicting a man 
holding a large wooden stick the size of a bat, tapping it hard against his hand, menacing and 
ready to strike. This is followed by another scene, with the words “and this is how the US treats 
UN resolutions regarding Israel”. The screen shows a man picking the petals of a daisy and 
states: it applies, it does not apply, it applies, and so on. As in alternative reporting in the west, 
the Bush administration is seen as anti-Muslim, and Christian Zionists as behind much of those 

 



- 12 - 

policies. The station distinguishes between Christianity (“true” Christianity) and the actions of 
Zionist Christians. Regarding the US presidential elections, the station’s position was that no 
difference among candidates existed. Bush and Kerry shared an American strategy, while their 
methods might differ. 

News reports from Iraq are clearly opposed to US action there: “the American occupation army”. 
Actions against the Americans in Iraq are reported and resistance in Fallouja is followed closely, 
along with terrorist actions against the Iraqi people by the resistance there. The latter are depicted 
in all their tragedy. Details of torture, indictments and alleged rapes by American troops are 
reported, and more importantly, the station quotes American media reports regarding those 
issues. Further, while the US emphasizes the threat facing it in Iraq to mobilize domestic support, 
al-Manar spins this same fact as a positive, demonstrating the power of the opposition. 

In addition, al-Manar programming highlights any mistakes or faux pas of the US. It emphasizes 
that Guantanamo and Abu Ghraib are not being discussed in the US nor are those responsible 
punished. Lawsuits and problems about the Pentagon that are reported in the US press are carried 
by the station. Importantly, American moves to correct problems are also reported, such as the 
Congressional meeting to research events at Guantanamo Bay. Flaws in the US are emphasized, 
such discrimination against blacks, the American Indians, and slavery in history. Spots and filler 
segments highlight negative actions of the United States. One historical piece, “WAR,” focuses 
on US invasions of other countries. Another shows UN proposals favourable to Arabs, and a US 
veto on them. 

In other foreign policy issues, Syria is praised for its support of Hizbullah’s fight against Israel, 
and the relation between Syria and Lebanon is viewed as complimentary. The Saudis are 
condemned for not financially helping others and being corrupt. Religiously, differences between 
Sunnis and Shi’a are papered over as not consequential. The station’s coverage of Iraqi elections 
was generally perceived as balanced, without bias for a particular candidate.52

Regarding Iran, the station cannot be regarded as merely a mouthpiece for that regime. After the 
new Iranian president was elected, the station like others, including Alhurra, focused on the 
question of how his conservative stance would affect policy. In particular, the question of gender 
relations was discussed. Interviewees refuted the idea that the new president would, or could, 
segregate the sexes in public. They stated that his record in office as governor of Tehran has not 
reflected such extremism, and civil society, including numerous women in parliament, is too 
developed to return to policies characteristic of previous harsh times. 

Local Politics 

In domestic politics, al-Manar stresses the Hizbullah ideology of developmentalism and the need 
for state services. It emphasizes unemployment, corruption, and the need to cross confessions 
and join together as a nation. No sectarian animosity was detected. On the contrary, Christians 
and subjects involving Christians were treated respectfully. This cross-sectarian character was 
noted in interviews. Town hall type programmes are also produced and aired by the station, such 
as Nafitha ‘ala al-mujtama’ (Window on the community). People gather and express their 
opinions on particular social problems and other topics. 

 



- 13 - 

During elections in Lebanon, the spots focused on the importance of voting and Lebanese unity. 
The elections were spun as an affirmation of democracy, a message to the US, counter to the 
interests of Bush, the US and Israel. “Your vote protects Lebanon,” a spot stated (“sawtak 
biyahmi Lubnan”). Another spot advertised “wihda Lubnan,” or one Lebanon. However, the 
power of the Shi’a community in Lebanese voting was reiterated, in both a get-out-the-vote 
perspective and one which sought to remind those elected of the Shi’a role in their victory. 

Community solidarity and the need for cooperation are emphasized. In Ahl al-medina (the 
People of the City) people in a city were challenged to live alone for three days, without 
speaking to anyone, in order to win a prize. Not a reality show, the series was acted, with a clear 
moral point emphasizing community. Upon the announcement of the contest, all stores and 
schools closed. Everyone wanted to win the prize, so teachers left their posts and butchers closed 
shop. The city was paralyzed. The series demonstrated, in the style of an after-school special, 
that such a situation was unsustainable. After a few hours, the community decided that they 
could not live without a social life, and that no one would get the prize. The programme 
demonstrates the believed contrast between the individualism of the west and the Arab and 
Middle Eastern value of community. 

Women and Morning Programmes 

At least half of the announcers and programme hosts are women, all veiled (with the hijab, the 
scarf covering the hair). However, not all the women appearing on the shows are veiled, and 
commercials (on the local station) show women unveiled. Al-Manar states that it rejects all 
advertising which depicts women as objects. 

Al-Manar shows health and household programmes that are popular and relevant. Mornings, 
after the news, are devoted to a weekly theme, usually geared toward women. One week 
discussed child rearing, how both mother and father have roles in child socialization. Professors 
discussed their psychological perspectives on the family and children. Another tackled the 
problem of what to do when a child does not want to go to school. Other episodes discussed 
plant arranging, summer fruit, and new women writers. One segment hosted a local clothes 
designer who utilizes intricate sequin patterns in her clothes. 

The programme al-Lu’lu al-sagheera (The little pearl) documents a day in a woman’s life, 
emphasizing the role of mother and teacher of her children. The programme shows how she 
manages to live frugally as a widow, how the children (two boys and two girls) are taught, their 
daily schedules, traditions, and the role of religion in daily life. She rejects commercialism and 
western culture, without it being mentioned by name, and stays away from Beirut, the home of 
much materialism. 

In another programme, a seventeen year old girl envies the Christians she sees who dress well, 
have nice cars, and meet boys. Questioning and rejecting her own family’s poverty, she obtains 
work in a boutique in Beirut. Her mother objects to this work, but she proceeds. She wears 
western clothes and does not veil. She meets a man and marries him. He becomes a strict Muslim 
and demands that she quit work and wear the veil. She does so, and discovers that her mother 
and the people of her village respect her again. She finds fulfilment and happiness, and obtains a 
job, sanctioned by the community, cleaning a school. Reunited with her mother and village, she 

 



- 14 - 

blames herself for her lost time in Beirut living a western lifestyle. She takes religious classes 
and speaks to school children about her negative experience in Beirut amid the commercialism 
and materialism. In contrast to her position at the outset of the series, she expresses her gratitude 
for being a Muslim and for her humble life. 

Segments of the programme Mashakel wa hulul (Problems and solutions), aired during 
Ramadhan, discussed difficulties a family could have and propose solutions. The segments aided 
parents in socialization tactics for their children, teaching them to keep their own problems away 
from their children, how to talk to children to prevent them from misbehaving, and emphasizing 
the importance of education for children, equating it to alleviating the suffering of the 
community. One segment discussed women’s rights in Islam. Another showed children asking 
their parents to help poor families, as was done in the Prophet’s times. A segment stressed the 
centrality of the martyr’s children and their education, because they are seen as a role model for 
others. 

Children’s Programmes 

Children’s programmes are varied and appear to resemble public television elsewhere in the 
world. There are cartoons, computer-generated “Teletubbies”-style shows, and puppet shows that 
promote non-smoking. Other programmes for children include American movies such as Rain 
Man and Disney cartoons.53 Some programmes are religiously-oriented. One game show centres 
around children’s knowledge of the Quran. The show involves Palestinian and Lebanese children 
averaging 8-12 years of age, over half of whom were girls, competing to recite verses.54

Other shows for children focus on and reiterate the need for a resistance. Asdiqa’ al-manar 
(Friends of al-Manar) is a game show set as a pretend war game, with youngsters 10-15 years old 
fighting with pretend weapons (guns, grenades, swords, arrows) against an enemy that appears 
western. It is understood that this enemy is Israeli. The children, Shi’a and Palestinians from the 
camps, shout, “God is great,” as they cross over outdoor territory to meet the enemy across the 
bridge. The fighters maintain the moral high ground by enacting a form of brotherhood among 
the fighters, sharing their food, bonding with each other. The series Fatat al-muqawam al-Quds 
(Jerusalem Resistance Boy) involves a young fatherless boy (a recurring theme) who wants to 
find his father who went missing in a war. To do so, he learns to fly planes, starting with paper 
airplanes, then with flying school lessons. Unable to find his father, he joins the military – 
Hizbullah’s Islamic Resistance – and tries to recruit his friends to join. Religion is not mentioned 
in the series. The boy’s mother praises him, while she herself is depicted traditionally dressed, 
advising her daughters to stay clear of western influences and keep to the southern and rural 
areas instead. The village sheikh is not clearly Sunni or Shi’a, but is a voice of wisdom. 

Response: Banning al-Manar and Launching Alhurra 

The US response to al-Manar has been to ban it entirely from the US and to promote its own 
channel, Alhurra, to compete for Arab audiences.55 The station was intended to move “the 
people of the region away from extremism and violence and toward democracy and freedom”.56

 



- 15 - 

Banning al-Manar 

The campaign in the US and Europe to remove al-Manar from satellite stations began with an 
opinion piece in the Los Angeles Times in October 2002. The piece accused American companies 
who advertised on the station of promoting terrorism.57 PepsiCo, Proctor and Gamble, and 
Western Union were cited as advertisers on al-Manar’s local broadcasts (the satellite broadcast at 
the time was commercial free). This was followed by a letter to Congress to put pressure on these 
companies, using the opinion piece as support.58 The advertisers pulled out, and pressure to ban 
the transmission of the station itself increased. At the same time, al-Manar was under siege in 
Europe. Having agreed not to air messages inciting hatred, the French Audiovisual Council 
granted the group a licence, with a warning to stick to its word.59 However, it was indeed banned 
from French airwaves and European ones in general, followed quickly by an American banning 
of the station in December 2004.60

The immediate reaction of the banning of al-Manar in Lebanon was defiance. In response to 
France’s ban, fifty cable operators in Beirut halted the French station TV5.61 The Lebanese 
Minister of Information declared it censorship of any opposition to Israel, and students 
demonstrated in support of al-Manar.62 The banning was criticized by Reporters Without 
Borders, who warned against confusing anti-Israeli positions with the fight against terrorism.63 
Al-Manar voluntarily stopped broadcasting several days before the ban was to take effect, a 
move that prevented other stations on the same satellite network from being removed from the 
airwaves as well. This action won the station praise from other networks and its watchers, 
fuelling the image of the station as sacrificing for others.64

The US’s Alhurra 

As a counter to the negative image produced by Arab media stations, the US stepped up and 
altered its participation in public media. A triad of new US media were launched in the Arab 
world: a satellite TV station, a radio station called Radio Sawa, and Hi magazine, which together 
are publicly funded through a half a billion dollar grant to the Broadcasting Board of Governors, 
producers of the Voice of America. Alhurra, or “the free one”, is the commercial free satellite 
TV station launched on Valentine’s Day 2004. The station itself was allocated $102 million start 
up funding,65 $62 million for first year by Congress, and $40 million more for an Iraq-specific 
station.66 Fifty-two million dollars were proposed for the station in 2005, and $652 million 
requested for international broadcasting in 2006. This includes the proposed expansion of 
Alhurra to European forums and the creation of a Farsi (Iranian) language satellite station.67

Alhurra is targeted at the general public, especially those under the age of 30, in contrast to 
previous US public diplomacy efforts which were geared toward elites.68 Alhurra’s broadcasting 
includes cooking and fashion shows, entertainment, geographic and technological programmes, 
documentaries and news.69

There have been complaints about the station from its beginning.  The station’s first guest was 
President Bush, who, according to some media observers, was fielded “softball” questions only. 
Other criticism is that the station has ignored topics of importance to Arab viewers. Breaking 
news is particularly problematic. Alhurra was broadcasting a cooking show when Sheikh Yassin 
was assassinated by Israel, and in contrast to all the Arab television stations, Alhurra remained 
with its original programming. The other stations switched to cover the breaking news. The 

 



- 16 - 

station’s director later admitted this was a mistake.70 Similarly, the Cairo Khan el Khalili 
terrorist incident that killed three tourists was not covered for over an hour after other stations 
had switched.71 These problems prevent the station from becoming a news source in times of 
crisis. 

The station’s news coverage is markedly different from that of other stations in the area.  It does 
not air interviews with leaders of terrorist groups, such as the Taliban, in conformity with 
Congress’s mandate.72 Similarly, the station does not air negative aspects of the coalition 
presence in Iraq, or attacks on journalists, but will occasionally show the victims of terrorism. 
The spin of events also differs. People are not “martyred” but killed, and the station does not call 
terrorism “so-called terrorism” as other Arab stations do. Further, the common greeting used by 
Arab channels, al-sallamu ‘alaykum, viewed as religious, is avoided in Alhurra, whose hosts 
instead say “welcome back”.73

Alhurra relies heavily on western-produced and sub-titled programmes. Recently, it has begun to 
address this issue, adding more local material, including town-hall type debates and coverage 
specifically geared to the elections in Iraq, Palestine, and the US (“Iraq Decides, Palestine 
Decides, America Decides”). Alhurra’s promotional spots emphasize elections and protest in the 
Arab world. One spot ends with King Abdallah of Jordan saying in English that “we” are making 
the Middle East a better place, after pictures of the Syrian President Bashar al-Asad and Syrian 
troops leaving Lebanon. Other spots show Iraqis voting and Egyptian and Lebanese protestors.74

The station’s most popular shows are its non-news coverage, including travel, documentary, 
fashion, cinema and music programmes. It also has interviews with local fashion designers and 
writers. Hollywood events such as the Golden Globes and the Emmy awards are broadcast (live), 
along with baseball and football games to draw more male viewers. But the increase in such 
coverage is criticized by the Broadcast Board of Governors, the oversight body for Alhurra, since 
the station was intended for news. Mouafac Harb, the station’s director, defends the fashion 
programmes, saying that people in the Middle East should see that there is a “grand and beautiful 
world” beyond their borders.75

For many critics, the station’s limitations in coverage call into question its objectivity, neutrality 
and the basis for its credibility.76 The lack of images of prisoners in the Abu Ghraib scandal 
significantly tainted the station’s image. Interviews conducted by one writer in Lebanon 
indicated that not showing Palestinians’ tragedies and Israelis as oppressors is a reason for not 
watching.77 For some, Alhurra confirms that the US has embraced the promotion of propaganda 
more commonly associated with the dictatorial and Soviet regimes.78 But according to Jon 
Alterman, Middle East Director of the Center for International and Strategic Studies, the 
presumption that information provided by the US government would be authoritative in the 
Middle East is flawed. The Middle East has long been used to government propaganda, and 
Alhurra appears as such to many.79

Alhurra is faced with what one writer described as an “existential” problem,80 which results in 
the station either appearing to be the old-style government-sponsored propaganda, or evading 
Congress’ dictates. It cannot be critical of the US due to its structure and organizational funding, 
but to effectively draw viewers from other stations for news coverage it must cover a variety of 
viewpoints as the others do, which inevitably involve criticism of US policies. Currently, the 

 



- 17 - 

station treads the line between, partly since Congress is unable to directly monitor its broadcasts, 
which are in Arabic.81

The plethora of media alternatives complicates the question of what Alhurra adds. The station 
was intended by the US government to cover new and difficult issues presumably avoided by 
other Arab stations. However, Marc Lynch’s recent research demonstrates that such an 
assessment of Arab television is false. Indeed, Arab satellite stations regularly cover difficult and 
presumably taboo subjects, including Islamist movements, torture in local prisons, censorship, 
corruption, women’s rights, government repression, and economic problems such as 
unemployment and child exploitation.82 In fact, this new coverage is heavily slanted toward self-
criticism of Arab society. 

My survey of Alhurra’s content found it to be heavily weighted toward statements by American 
officials. Bush’s speeches were covered extensively, occasionally taking up most of news 
broadcast time. Interviews with American officials about American events were translated and 
shown in Arabic. American military officials in Iraq were interviewed when events occurred in 
Iraq, and Israeli officials spoke on events in southern Lebanon and the Palestinian Authority. 
Reporting a clash between Hizbullah and the Israeli army in Southern Lebanon, newscasters 
stated that the Israelis knew it was coming, that it was not a surprise to them. This is important 
since the knowledge and competence of the Israeli army have been discredited by its 
unsuccessful occupation of the area. Coverage of the military skirmish focused on the Israeli 
side, showing Israeli soldiers preparing for war. Newscasters discussed the “message” that Israel 
was attempting to send. This contrasts with al-Manar’s coverage of the same event which 
focused on Palestinians and the effects on them. Similarly, al-Manar’s report on the clash 
between Hizbullah and Israel in southern Lebanon highlighted domestic effects. The perspectives 
of the two stations are diametrically opposed. In one, Israelis and Americans speak and act, they 
interpret news and events. In the other, Palestinians, Lebanese and Iraqis have voice and agency. 

Shortly after the new Iranian president was elected, Alhurra’s talk shows focused on the 
president and the specific questions of whether Iran is a dictatorship, even if it holds elections, 
and whether the extremism of the new president is Islamic or not. The station also focused on 
whether the new regime would alter arrangements between men and women in Iran, preventing 
them from sitting next to each other, for example. 

Another talk show presented the difficult question of poverty in Morocco, and what caused it. 
Could corruption be the problem? No, the station’s interviewer and interviewee concluded. 
Corruption could not possibly cause all of the poverty. The cause lay elsewhere. This is 
significant since corruption is one of the main themes of Islamist movements in the Arab world, 
including Hizbullah. 

Conclusion: The Effectiveness of Countering al-Manar 
Is banning al-Manar and promoting an alternative likely to increase support for and knowledge 
of the US? Banning al-Manar in fact promotes the idea that the station is airing news deemed 
unfit for American viewers, and in the process, inflates the presumed power of al-Manar and 
empowers it as an alternative to US views and propaganda. Promoting Alhurra enhances the 
credibility of Arab media, which are seen to be airing uncomfortable truths so dangerous the US 
has taken the trouble to counter them.83 Further, the widespread view that al-Manar was banned 

 



- 18 - 

due to pressure from Israel and pro-Israeli organizations discredits the United States’ proclaimed 
neutrality and its democratic values of press freedom. This reinforces the sense of being 
“besieged” by a global Israeli campaign.84

Alhurra’s problems begin with its name, viewed as condescending and inappropriate.85 “The free 
one” assumes the traditional US stance of representing the better society and further contradicts 
its journalistic nature. Critics argue that it cannot be free if owned by the state. Alhurra has also 
been criticized for lacking cultural appropriateness, being unable to resonate with the audiences, 
and broadcasting without market research (or advertising) to determine audience reception.86

Audience and Viewership 

Numerous sources cite al-Manar as one of the prime sources of news in the Arab world, 
particularly about Palestine.  The top four news stations, which capture 70-80% of satellite 
viewers, are al-Manar, al-Jazeera, LBC (Lebanese Broadcasting Company) and Abu Dhabi TV.87 
According to the Jerusalem Media Communication Center, the majority of Palestinians watch al-
Jazeera, Abu Dhabi, and al-Manar.88 Jorisch reports a poll in 2003 which found those in Jordan 
turned first to al-Manar for news of Palestine (28%), followed closely by al-Jazeera (27.5%).89 A 
lecturer in Cultural and Women’s Studies at the Palestinian Birzeit University stated that she 
watches al-Manar to hear news of Palestine, when the Palestinian Authority itself is silent.90 One 
man stated that the station represents the moderate Muslim – not extreme, but focused on issues 
close to the average Muslim’s heart. 

My interview data show that, although there is a major trend of individuals watching all news 
stations keeping in mind the ideological leanings of each, al-Manar audiences are largely 
determined by national community. This trend crosses religious boundaries in Lebanon, 
including Shi’a and Christian Maronites. Some refuse to watch al-Manar, rejecting all things 
religious, and these often watch the Christian-affiliated station LBC. Others are very attracted to 
the station, citing its good programmes. Some individuals state that yes, the station does air some 
extreme statements, but also many good points not found elsewhere. Many Sunni Muslims in 
Lebanon have differences with the station over al-Manar’s close relationship with the Shi’a and 
the Da’wa party in Iraq. In the Palestinian camps, with few exceptions, al-Manar is widely 
popular due to its coverage of Palestine and news there. 

In Jordan, the overwhelming feeling is that al-Manar shows the truth. Palestinians in Jordan have 
enormous faith in the station, particularly after Israel left southern Lebanon. Islamists in Jordan 
(Sunnis) are attracted to the news coverage. They remain, however, wary of the station’s Shi’a 
character. The news they feel is varied in coverage, and the station honest in its identity: it 
blatantly proclaims its stance as against Israel and the US in Iraq. This is respected. 

Poll results on Alhurra, as reported to Congress, show the station’s apparent success. However, 
these conclusions are unsupported by wider data and other polls. An ACNeilsen and Ipsos-Stat 
poll claimed that 34% reported watched Alhurra in the week before the survey. They were not 
asked how much they watch or if they turn to the station during a crisis. This is particularly 
important given the viewing characteristics of Arab audiences, who watch numerous channels 
for limited amounts of time each, complicating conclusions about viewer patterns and ratings.91

 



- 19 - 

Alhurra is broadcast only to the Middle East, and is less available than al-Manar. It is available 
in Jordan, Iraq and Egypt for those owning satellites. However, some satellite providers do not 
offer it and there is heavy pressure on them to keep the station off.92

Even accounting for the smaller possible viewing population, numerous surveys contradict the 
rosy poll results presented to Congress. A survey by Zogby International and conducted by 
Shibley Telhami in June 2004 across a number of Arab countries found that al-Jazeera and al-
Arabiyya are primary news sources. None, in fact, gave Alhurra as their first choice for news; a 
small amount, 3.8%, picked it as a second choice.93 These results accord with my results in 
Jordan of the station in comparison and negative contrast to Arab coverage (see below). A 
Palestinian poll found only 1.1% watched Alhurra, whereas over 58% viewed al-Jazeera, 12% al-
Manar, and 10% al-Arabiyya. Gallup’s poll concluded that 6% of Iraqis watched Alhurra in the 
previous week. A survey by the Arab Advisors Group found fewer Egyptians watched the station 
(3%) than viewed BBC World (5%) or the government’s Nile News (9%). Al-Jazeera again 
scored 88% of the public in that poll, and al-Arabiyya in second place trailed with viewership of 
35%.94

It is also important to note that consuming American media is not the same as accepting the 
American perspective presented. Audience polls indicate that around a quarter of Jordanians and 
Saudis do watch Alhurra at least once a week but it is not a primary source of news for them.95 
For Radio Sawa, an ACNielsen survey revealed that 11% of Egyptians 15 years of age and older 
and 40% of Kuwaitis listened once a week. However, whether these individuals’ attitudes toward 
the US changed as a result, or if perhaps they listened out of a pro-US stance to begin with, was 
not addressed.96 Another survey of satellite users in greater Cairo found that most viewers (over 
64%) felt Alhurra was not trustworthy as a news source; college-educated viewers trusted the 
station a bit more than those with only a high school diploma.97 In comparison, almost 86% felt 
al-Jazeera was trustworthy, and almost 67% felt CNN was trustworthy.98 Tellingly, only 8% of 
Alhurra’s small viewing public deemed the station’s coverage could be trusted.99

The most common audience reaction to Alhurra in Lebanon is indifference. It is seen as just 
another station, in a populace that has long learned to identify the ideological bias of the station 
and adjust accordingly. Many have never heard of the station, or if they have, they find CNN 
more credible. In Beirut, Christians report that they like Alhurra, believing it is more reflective of 
their interests in the way that al-Jazeera is for Muslims.100 Recent interviews indicate that for the 
majority of the population in the Muslim areas, Alhurra is “all but dead”. 

Street interviews in Cairo demonstrated that the predominant impressions of the station were 
either indifference or attraction to the fluff and public interest programming, not news. Some felt 
the channel was low quality; others compared it to their own state-sponsored media. Many were 
hostile. The majority felt the channel was boring. 

There were a variety of other ambivalent to negative responses to Alhurra. Some viewers, I 
found in Jordan and Lebanon, watched it only to compare the news with Arab media coverage 
and determine the difference. My interviews in Jordan accord with one interviewee in the Cairo 
survey who asserted that the channel is viewed as Israeli. Another interviewee stated that, in his 
opinion, the premise that the channel would make Arabs like the US is flawed, since if that were 

 



- 20 - 

the case, the popularity of US movies would have done the trick long ago. Another respondent 
believed that Arab governments should ban the channel.101

My interviews concluded that the opinion of the stations is determined largely by ethnic or 
national identity lines. Palestinians do not trust Alhurra, and if they do watch it all, it is to see 
how differently the news is presented and compare it to other stations. Throughout Lebanon and 
Jordan people overwhelmingly believe that Alhurra shows them what the US wants them to 
know. Young Iraqis living in Jordan have hope in the US plan for Iraq and therefore watch 
Alhurra to see the American point of view. Older Iraqis’ opinions generally accord with 
Jordanians in this regard, and are not sanguine regarding their country’s future. These views 
translate into perspectives on the television station. Some believed that Alhurra was attempting 
to impose and convert Arabs to American ideas. The few who had a positive opinion of Alhurra 
mentioned only the entertainment coverage or the cultural interview programmes. 

The effect of satellite TV such as al-Jazeera and al-Manar is questionable. One study failed to 
find a correlation between satellite television and attitudes toward the west. In fact, the most 
critical attitudes toward the west came from those countries with the lowest percentages of 
satellite TV viewers. While only 26% and 58% respectively of Egyptians and Jordanians have 
satellite television, these populations were the most negative toward the west. Lebanese and 
Palestinians, 84% and 85% of whom have satellite television, were less critical.102 In particular, 
the view of the conflict between the west and the Muslim world as a religious one, a view often 
promoted on satellite television stations, has not translated into like attitudes among the 
populace. The study reiterated the view that Arabs triangulate multiple media sources with their 
own pre-existing beliefs and values.103 Arabs have long experience with state-owned media, 
censorship and propaganda. As a result, ironically, they judge the station by democratic 
journalistic standards: its separation from government.104 The history of biased media has 
created a populace of critical viewers, distinct from patterns among many western audiences.105  

Polarizing the Issue Space 
Jorisch and others offer a number of recommendations that would further polarize the 
environment.  They advocate isolating Hizbullah and al-Manar, and criminalizing anyone 
dealing with them and all countries where the station has bureaus.106 Such actions would further 
polarize the Arab world, and add credence to “opposition” media such as al-Manar. In a 
globalized information technology world, perspectives that resurrect the besieged and victimized 
identities of Arabs and Muslims are impossible to eradicate. In the absence of al-Manar, another 
forum would develop. 

The policy conclusions of this study counter those seeking either to promote Alhurra as a 
solution or who see nothing lost in its presence.107 On the contrary, this study indicated that the 
presence of Alhurra sets up a counterpoint and identifies particular views as clearly American, 
making rejection of those ideas clearer and adoption of alternative ideas more accepted. Alhurra 
adds to the sense of siege currently in the Arab world, the feeling of being targeted by an 
American attempt to alter their ideas, culture and values. Ironically, proof is demonstrated in the 
launching of Alhurra itself. 

The American offensive against al-Manar may prove to be counterproductive. The muting of al-
Manar’s extremism over time supports the alternative policy of engagement and political 

 



- 21 - 

inclusion. Former Ambassador Rugh maintains that US officials should participate in existing 
stations, in effect entering the debate and creating dialogue among the players, not one-way 
monologues.108 By denouncing those stations as anti-American instead, the US is sending a 
message that free speech is only allowed when it is favourable to the US.109 Not only does this 
reinforce feelings of a double-standard on the part of the US, but it sets up the US station as a 
government-sponsored propaganda outlet with which Arabs are familiar and have rejected. An 
increasing number of Arabs reject anything merely because it comes from the US, with the 
American stamp on it; this transfers onto messages from Alhurra. Thus al-Manar has benefited 
from the presence of Alhurra, as opposing messages are deemed not credible and al-Manar 
increasingly trustworthy in comparison. Similarly, some argue that for the Iraqi elections to have 
an effect outside that country, they had to be viewed on al-Jazeera, not Alhurra.110

Al-Manar both represents the ideas of its audience and attempts to alter them, to spur the 
constituency to action. A part of this process is altering their self-concepts from victim to 
empowered and proud. Tactically, many of the emphases of al-Manar can be viewed as effective 
frames for mobilizing against a militarily superior enemy. Importantly, the presence of Alhurra 
bears witness to the effectiveness and power of Arab media, since they were so dangerous the 
US was pushed to legitimize itself, to defend itself against counter-claims.111 This demonstrates 
the fallibility or weakness of the opposition (the US), a necessary ingredient in drawing recruits 
to a movement. 

Alhurra cannot replace stations such as al-Manar. The two offer differing symbols and messages. 
Al-Manar promotes community identity, solidarity and a modest life-style. Alhurra demonstrates 
the extravagance of western capitalism. Al-Manar gives voice and pride to the victims, and 
shows victory against an enemy. Alhurra’s interviews are from the point of the view of that 
enemy, rubbing salt in the wound, as it were. Al-Manar does not conform to stereotypes of it (or 
of Hizbullah) that it marginalizes women or injects religion in all its programming. On the 
contrary, the station highlights practical problems of women and solutions proposed by them. 
The overwhelming majority of children’s, entertainment, scientific and technological 
programmes are identical to those on any other station, American or otherwise. Where 
programmes differ in ways peculiar to the station, they communicate an alternative concept of 
the common good which relies heavily on the local community, a perspective the American 
station does not offer. If Alhurra succeeds in obtaining a serious audience, it will be among the 
upper class only. Yet the stations have more in common than they differ. Neither is 
commercially supported, and neither can claim to be unbiased: both explicitly seek to 
communicate a message funded by political considerations. 

 



- 22 - 

Appendix 
 
 

 
 
 
The magazine clip has the Alhurra channel’s logo. 
 
 
 
From: Daily Arabic Media Report, prepared by the Center for International Issues Research for OSD-
Policy, 2 August 2005. From Jordanian media source, cartoonist Naser Jafari, and featured on the al-
Jazeera Arabic language website. 

 



- 23 - 

Endnotes 
 
                                                 
1Lawrence Smallman, Rumsfeld Blames Aljazeera over Iraq (4 June); available from http://english.aljazeera.net. 
2Paul Cochrane, Does Arab Tv Generate Anti-Americanism? (26 June) Worldpress.org; available from 
www.worldpress.org/article_model.cfm?article_id=2002&dont=yes.  
3 Stacey Philbrich Yadav, "Of Bans, Boycotts, and Sacrificial Lambs: Al-Manar in the Crossfire," Transnational 
Broadcasting Studies 14, no. Spring (2005). 
4 This research was undertaken with the aid of several (Arab) researchers watching al-Manar between November-
December 2004 and May-June 2005 in the United States, Lebanon, and Jordan. Alhurra was viewed in June 2005. 
Around 50 random street interviews were conducted in Lebanon and Jordan on both al-Manar and Alhurra during 
June 2005. I supplemented this qualitative research with numerous survey conducted on Arab media. 
5 I use the terms extremist and radical to describe, respectively, intolerant, rejectionist viewpoints and advocacy of 
the use of violence. 
6 The exact date of its founding is debated. 
7 Magda Abu-Fadil, "Al-Manar Tv: No Love for US But No Help from Taliban," Poynteronline. 
8 Ahmad Nizar Hamzeh, In the Path of Hizbullah (Syracuse, NY: Syracuse University Press, 2004). 
9 Middle East International, 24 June 2005, p. 13. 
10 Middle East Briefing, "Hizbollah: Rebel without a Cause?"  (Amman/Brussels: International Crisis Group, 2003). 
11 Sami G. Hajjar, "Hizballah: Terrorism, National Liberation, or Menace?"  (Strategic Studies Institute, US Army 
War College, 2002). 
12 Mona Harb and Reinoud Leenders, "Know They Enemy: Hizbullah, 'Terrorism' and the Politics of Perception," 
Third World Quarterly 26, no. 1 (2005): 189-90. 
13 Amal Saad-Ghorayeb, "Lebanon: Shiites Expres Political Identity,"  (Arab Reform Bulletin, Carnegie Endowment 
for International Peace, 2005). 
14 Graham Usher, Dispatches from Palestine: The Rise and Fall of the Oslo Peace Process (London: Pluto Press, 
1999), 126. 
15 Julie Peteet, "From Refugees to Minority: Palestinians in Post-War Lebanon," Middle East Report, no. 200 
(1996): 29. 
16 Julie Peteet, Palestinians in Lebanon: Identity at the Margins Journal of the International Institute, University of 
Michigan; available from www.umich.edu/~iinet/journal/vol3no3/peteet.html. 
17 Peteet, "From Refugees to Minority," 29, Rosemary Sayigh, "Palestinian Refugees in Lebanon: Implantation, 
Transfer or Return?" Middle East Policy 8, no. 1 (2001). 
18 Usher, Dispatches from Palestine,126. 
19 Hamzeh, In the Path of Hizbullah,41. 
20 Center for Strategic Studies, "Revisiting the Arab Street: Research from Within,"  (Amman: University of Jordan. 
Principal Author: Mustapha Hamarneh., 2005), 78. 
21 Saad-Ghorayeb, "Lebanon." 
22 Oren Barak, "Commemorating Malikiyya: Political Myth, Multiethnic Identity and the Making of the Lebanese 
Army," History and Memory XIII (2001): 61-2. 
23 Ibid.: 64. 
24 Avi Jorisch, "Al-Manar: Hizbullah Tv, 24/7," Middle East Quarterly XI, no. 1 (2004). 
25 Jorisch, Beacon of Hatred,chap. 5, Avi J. Jorisch, "Al-Manar and the War in Iraq," Middle East Intelligence 
Bulletin 5, no. 4 (2003). 
26 Avi Jorisch, "Hezbollah Hate with a US Link; Subsidiaries' Tv Ad Money Serves an Odious Goal," Los Angeles 
Times, 13 October 2002. 
27 Avi Jorisch, Beacon of Hatred: Inside Hizballah's Al-Manar Television (Washington, DC: Washington Institute 
for Near East Policy, 2004), 67, 85. 
28 Magda Abu-Fadil, Hezbollah Tv Claims Credit for Ousting Israelis IPI Global Journalist; available from 
www.globaljournalist.org/archive/Magazine/Al%29Manar-2004q.html. Jorisch reports that the annual budget of the 
station is $15 million. Jorisch, Beacon of Hatred,xiii. 
29 The most prominent satellite channels of these are the Christian-affiliated LBC and Hariri’s Future station. 
30 Gérard Figuié, Le Point Sur Le Liban (Beirut: 2005), 478. 
31 Interview, official at the Lebanese Ministry of Information, 24 June 2005; Ibid.,486. 
32 Abu-Fadil, Hezbollah Tv Claims Credit for Ousting Israelis. 

 



- 24 - 

                                                                                                                                                             
33 Interview, Lebanese Ministry of Information. 
34 Jorisch, "Hizbullah Tv, 24/7." 
35 The only significant writing on the station is by the Washington Institute for Near East Policy, written by Avi 
Jorisch. Jorisch, Beacon of Hatred. His work is flawed in its overt bias. The author confuses callers and interviewees 
with the station’s perspectives, and according to one analyst, takes many of his examples out of context. Interview 
with Professor As’ad AbuKhalil, California State University, Stanislaus, June 2005.  Still, some of the core 
observations Jorisch makes are valid, albeit removed from their political context and symbolic meaning. 
36 Hisham Sharabi, "Arab Satellite Channels and Their Political Impact after the Iraq War," al-Hayat, 18 July 2003.  
37 “Hizbullah’s broadcasting arms garner awards,” Lebanon Brief News, Daily Star (Beirut), 12 July 2002.  
38 Jorisch, Beacon of Hatred,23. 
39 Interview, Lebanese Ministry of Information. 
40 Harb and Leenders, "Know They Enemy," 182. 
41 Walid Charara and Frédéric Domont, Le Hezbollah: Un Mouvement Islamo-Nationaliste (Paris: Editions Fayard, 
2004), 171. 
42 Harb and Leenders, "Know They Enemy." 
43 Charara and Domont, Le Hezbollah,169. 
44 Ibid.,170. 
45 Hugh Dellios, "With an Eye toward Politics, Hezbollah Recasting Its Image; Savvy Tv Campaign Credited in 
Group's Battle with Israel," Chicago Tribune, 13 April 2000. 
46 Hamzeh, In the Path of Hizbullah. 
47 Ibid. 
48 Robert Fisk, “Television news is secret weapon of the intifada,” The Independent (London), 2 December 2000.  
49 Jorisch, "Hizbullah Tv, 24/7." 
50 Hamzeh, In the Path of Hizbullah. 
51 Laleh Khalili, "Grass-Roots Commemorations: Remembering the Land in the Camps of Lebanon," Journal of 
Palestine Studies 34, no. 1 (2004): 17. 
52 “An Analysis of Arabic Press Coverage of the Iraqi Elections,” Arabic Media Update, prepared by the Center for 
International Issues Research for OSD-Policy, 26 January 2005. 
53 John Lancaster, “Hezbollah Tunes In On Profits; Party’s TV Station Airing US Movies,” Washington Post, 19 
June 1005. 
54 Al-Manar’s web site, web.manartv.org/html/enprograms.html. 
55 The station’s transliterated name should be al-Hurra, following conventional guidelines, since “al-” is just “the.” 
However, the station itself writes its name in transliteration as Alhurra. I follow their usage. 
56 Wendy Feliz Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World: An Analysis of the 
Broadcasting Board of Governors' Strategy from a Public Communication Standpoint," Transnational Broadcasting 
Studies 13, no. Fall (2004). 
57 Avi Jorisch, “Hezbollah Hate With a US Link: Subsidiaries’ TV ad money serves an odious goal,” (Opinion) Los 
Angeles Times, 13 October 2002. 
58 Congress of the United States, House of Representatives. 10 December 2002. 
59 “France clears Al-Manar telecast,” aljazeera.net, 19 November 2004. 
60 Caroline Drees, “Manar TV as ‘Terrorist,” www.washingtonpost.com (Reuters), 17 December 2004; “Al-Manar 
TV to go off Dutch platform,” aljazeera.net, 17 March 2005. 
61 Lawrence Smallman, “Al-Manar and ‘TV terrorism,’” aljazeera.net, 21 December 2004. 
62 “Lebanon threatens TV ban reprisals,” aljazeera.net, 18 December 2004. 
63 Smallman, “Al-Manar and ‘TV terrorism.’” 
64 Yadav, "Of Bans, Boycotts, and Sacrificial Lambs." 
65 William A. Rugh, "Broadcasting and American Public Diplomacy," Transnational Broadcasting Studies 14, no. 
Spring (2005). 
66 Ellen McCarthy, “Va.-Based, US-Financed Arabic Channel Finds Its Voice,” washingtonpost.com, 15 October 
2004. Available from www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A33564-2004Oct14?language=printer. 
67 Lindsay Wise, "A Second Look at Alhurra: A US-Funded Channel Comes of Age on the Front Lines of the 'Battle 
for Hearts and Minds'," Transnational Broadcasting Studies 14, no. Spring (2005). 
68 Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World." 
69 Al-Hurra web site, www.alhurra.com.  
70 McCarthy, “Va.-Based, US-Financed Arabic Channel Finds Its Voice.” 

 

http://www.washingtonpost.com/
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A33564-2004Oct14?language=printer
http://www.alhurra.com/


- 25 - 

                                                                                                                                                             
71 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
72 Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World." 
73 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
74 Ibid. 
75 Ibid. 
76 Daoud Kuttab, “Al-Jazeera ‘is run by Arab patriots,’” AMIN: Arabic Media Internet Network, 7 August 2004. 
Available from www.amin.org/eng/daoud_kuttab/2004/aug07.html.   
77 Paul Cochrane, “Is Al-Hurra Doomed? Lebanese Reaction to the US Satellite Station,” Worldpress.org, 11 June 
2004. Available from www.worldpress.org/article_model.cfm?article_id=1991&dont=yes. 
78 “Editorial Mocks New US Arabic Channel,” Al-Quds al-Arabi (London), 17 February 2004. Available from 
www.worldpress.org/article_model.cfm?article_id=1927&dont=yes. 
79 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
80 Rugh, "Broadcasting and American Public Diplomacy." 
81 Ibid. 
82 Ibid. 
83 Cochrane, “Is Al-Hurra Doomed?” 
84 “Al-Manar flays EU broadcast ban,” aljazeera.net, 18 March 2005. 
85 Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World." 
86 Ibid.  
87Sharabi, "Arab Satellite Channels and Their Political Impact after the Iraq War." 
88 West Bank and Gaza Presidential Elections, Final Report, European Union Election Observation Mission, 9 
January 2005. Available from www.amin.org/eng/uncat/2005/mar/mar002.html. 
89 Jorisch, Beacon of Hatred. 
90 Islah Jad, “A road littered with disappointment,” AMIN: Arabic Media Internet Network, 29 April 2002. 
Available from www.amin.org/eng/islah_jad/2002/apr29.html. 
91 Naomi Sakr, “Satellite Television and Development in the Middle East,” Middle East Report (Spring) 1999: 6-8 
92 Cochrane, Does Arab Tv Generate Anti-Americanism? 
93 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
94 Ibid. 
95 McCarthy, “Va.-Based, US-Financed Arabic Channel Finds Its Voice.” 
96 Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World." 
97 Arab Advisors Group, “Credibility of Satellite News Channels in Greater Cairo.” 
98 Arab Advisors Group, “Credibility of Satellite News Channels in Greater Cairo.” 
99 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
100 Cochrane, Does Arab Tv Generate Anti-Americanism? 
101 “Alhurra on the Cairo Street,” Compiled by Summer Said, Transnational Broadcasting Studies 14, Spring 2005. 
Available from http://tbsjournal.com/said.html. 
102 Center for Strategic Studies, "Revisiting the Arab Street." 
103 Ibid. 
104 Azmi Bishara, “Arab Valentine,” AMIN: Arabic Media Internet Network, 18 February 2004. Available from 
www.amin.org/eng/azmi_bishara/2004/feb18.html.  
105 Sefsaf, "Us International Broadcasting Strategies in the Arab World." 
106 Jorisch, Beacon of Hatred,xvi-xvii. 
107 Wise, "A Second Look at Alhurra." 
108 Ibid. 
109 Rugh, "Broadcasting and American Public Diplomacy." 
110 Marc Lynch, “Assessing the Democratizing Power of Satellite TV,” Transnational Broadcasting Studies 14, 
Spring 2005. Available from http://tbsjournal.com/lynch.html. 
111 William Gamson, "The Social Psychology of Collective Action," in Frontiers in Social Movement Theory, ed. 
Aldon D. Morris and Carol McClurg Mueller (New Haven: Yale University Press, 1992), 68. 
 
 
 
 

 

http://www.amin.org/eng/daoud_kuttab/2004/aug07.html
http://www.worldpress.org/article_model.cfm?article_id=1991&dont=yes
http://www.worldpress.org/article_model.cfm?article_id=1927&dont=yes
http://www.amin.org/eng/uncat/2005/mar/mar002.html
http://www.amin.org/eng/islah_jad/2002/apr29.html
http://tbsjournal.com/said.html
http://www.amin.org/eng/azmi_bishara/2004/feb18.html
http://tbsjournal.com/lynch.html


- 26 - 

                                                                                                                                                             
The George C. Marshall European Center for Security Studies 
 

Director: Dr. John P. Rose 
Deputy Director (US): James Q. Roberts 
Deputy Director (GE): MG (Ret.) Dr. Horst Schmalfeld, GEAF 
Associate Director for International Liaison: Ambassador David C. Litt 
 
 
College of International and Security Studies 
 

Dean: Ambassador Mary Ann Peters 
Associate Dean (US): LTC David M. Kirkham, USAF 
Associate Dean (GE): Dr. Detlef Puhl 
 
 
Research Program Division 
 

Director of Research: Dr. Sabine Collmer 
Researcher: LTC Kai Samulowitz, GEA 
Researcher: LTC Josef W. Dedio, GEAF 
 
 
The Marshall Center Occasional Paper Series 
 

Russia and the System of Transatlantic Security: 
Perspectives for the Future  
By Dr. Denis Alexeev 
No. 1, September 2006 
 
Al-Manar and Alhurra: 
Competing Satellite Stations and Ideologies 
By Dr. Anne Marie Baylouny 
No. 2, October 2006 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
This paper is also available on the Marshall Center Web Site at www.marshallcenter.org 

Designed and produced by Research Program Division, Garmisch-Partenkirchen, October 2006 

 


	Al-Manar
	Broadcast Coverage
	Local Politics
	Children’s Programmes
	Banning al-Manar
	The US’s Alhurra
	Audience and Viewership
	Polarizing the Issue Space

